Kamer wil per 2025 af van tol Westerscheldetunnel in ieder geval voor auto’s; vrachtwagens wordt nog bekeken
De Tweede Kamer wil uiterlijk per 2025 een tolvrije Westerscheldetunnel – in ieder geval voor auto’s en motoren. Of dat voornemen ook voor vrachtwagens gaat gelden wordt nog bekeken. Een meerderheid van de Kamer steunt een motie van ChristenUnie, CDA en SGP. De dekking moet komen uit het Nationaal Groeifonds en ook moet er een “redelijke bijdrage” komen van de provincie Zeeland.
De Westerscheldetunnel verbindt Zeeuws-Vlaanderen met de rest van Nederland. De Zeeuwen willen al langer van de tol af. De Tweede Kamer kan zich daar wel in vinden. Vorig jaar nam die nog een motie aan om de tunnel “zo spoedig mogelijk” tolvrij te maken.
Er zijn wel flinke kosten verbonden aan het schrappen van de tol. Vorig jaar meldde toenmalig minister Barbara Visser van IenW nog dat afschaffing van de tolheffing in 2022 zeker 340 miljoen euro aan tolinkomsten kost tot 2033, het jaar waarin de tolheffing zou eindigen. Voor elk jaar dat de afschaffing later ingaat, wordt dat 30 miljoen euro lager. Een retour door de tunnel, die in 2003 in gebruik is genomen, kost voor een personenauto 10 euro. Voor veelgebruikers is het de helft.
Afschaffing zou onder meer “sociale en economische voordelen” bieden voor de Zeeuwen en Zuidwest-Nederland, aldus de indieners van de motie. Ze willen verder dat het kabinet gaat kijken of afschaffen van de tol voor het vrachtverkeer “mogelijk en verstandig is, mede gelet op de risico’s van aanzuigende werking en extra stikstofemissies”.
- Kamer wil per 2025 af van tol Westerscheldetunnel in ieder geval voor auto’s; vrachtwagens wordt nog bekeken. Foto Westerscheldetunnel.