KiM: ‘Verdelingsaspecten: Effecten van mobiliteits- en bereikbaarheidsbeleid pakken anders uit voor verschillende groepen’
Effecten van mobiliteits- en bereikbaarheidsbeleid kunnen anders uitpakken voor verschillende groepen mensen. Dat noemen we verdelingseffecten. In de studie ‘Verdelingseffecten van mobiliteitsbeleid’ constateert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat veel van de beschikbare modellen die gebruikt worden om de effecten van mobiliteitsbeleid in beeld te brengen, ook verdelingseffecten in kaart kunnen brengen. Dat vraagt wel een gerichte inspanning van beleid en onderzoekers.
Verdelingseffecten krijgen de laatste jaren steeds meer aandacht. Wat doet bijvoorbeeld een nieuwe metroverbinding met de bereikbaarheid van banen voor praktisch opgeleiden? Welke groepen hebben het meeste voordeel van capaciteitsuitbreiding van het wegennet? Wie profiteren er van een verlaging van de ticketprijzen voor het ov? Kunnen scholieren meer scholen bereiken door de aanleg van een snelfietspad?
Het KiM heeft onderzocht in hoeverre het huidige Nederlandse modelinstrumentarium in staat is om verschillen in effecten van mobiliteitsbeleid tussen bevolkingsgroepen en gebieden in beeld te brengen. De verschillende beschikbare modellen kunnen allemaal verdelingseffecten in kaart brengen. Er zijn echter grote verschillen als het gaat om het soort verdelingseffecten die in beeld kunnen worden gebracht.
Naast de mogelijkheden die de huidige modellen en tools bieden, schetsen we ook de bijbehorende onzekerheden en aandachtspunten. De belangrijkste onzekerheid zit daarmee niet zozeer in de modellen zelf, maar in de gedetailleerde informatie die nodig is om verdelingseffecten in beeld te krijgen ten aanzien van de demografische en sociaal-economische bevolkingssamenstelling en ten aanzien van de ruimtelijke spreiding van verschillende typen voorzieningen en soorten banen.
Verder bieden we concrete handvatten om te komen tot een weloverwogen keuze voor het in te zetten instrument om verdelingseffecten van mobiliteits- en bereikbaarheidsbeleid in beeld te brengen.
- Verdelingseffecten krijgen de laatste jaren steeds meer aandacht. Wat doet bijvoorbeeld een nieuwe metroverbinding met de bereikbaarheid van banen voor praktisch opgeleiden? Redactiefoto.