Kleine groep VVC-chauffeurs demonstreert tegen ‘discriminatie’ in Brussel
Een vijftiental straattaxi’s heeft maandagochtend actie gevoerd in Brussel. Dat meldt de politie van zone Brussel Hoofdstad – Elsene in stadsmagazine Bruzz. Volgens de organisator van de betoging werden er tussen de 250 en 400 deelnemers verwacht. De betogers wijzen op ‘discriminatie’ omdat ze het onderspit zouden delven ten aanzien van de reguliere standplaatstaxi’s. “Het taxiplan brengt rust,” reageert minister-president Rudi Vervoort (PS).
Het was de bedoeling om rond 08.15 uur te verzamelen aan het Simon Bolivarplein bij het Brusselse Noordstation, met vertrek om 09.30 uur, maar ging met vertraging van start. Omstreeks 10.00 uur trokken de straattaxichauffeurs richting administratie Brussel Mobiliteit, om nadien rond 11.00 uur ontvangen te worden op het kabinet-Vervoort.
De straattaxi’s hekelen de veranderingen in de sector als gevolg van de verordening van de Brusselse regering die in juni 2022 door het kabinet van minister-president Rudi Vervoort (PS) werd opgesteld. Sinds 21 oktober dit jaar is het zogenaamde ‘Taxiplan’ van kracht. Bedoeling van de verordening – naar Vlaams model – was om een gelijkwaardigspeelveld te scheppen tussen straattaxi’s (Uber & Co.) en standplaatstaxi’s – de reguliere taxisector.
Volgens de belangenorganisatie voor straattaxi’s zijn de omstandigheden in de sector ondertussen grondig gewijzigd, maar wordt men daarvoor niet gecompenseerd. Zo wijzen ze op het feit dat alleen standplaatstaxi’s het recht hebben om passagiers op straat op te pikken, terwijl de straattaxi’s via een app aan hun klanten moeten komen.
Daarnaast heeft de inflatie ervoor gezorgd dat de kosten voor het gebruik van de taxi hoog opgelopen zijn. “De verzekeraars hebben hun tarieven dit jaar verdrievoudigd, terwijl onze tarieven niet geïndexeerd zijn”, aldus de organisatie.
Ook hekelt de organisatie het GoodMove-circulatieplan en de werkzaamheden voor de bouw van metrolijn-3, waardoor “het werk heel wat ingewikkelder en moeilijk wordt.” De aanwezige zelfstandige chauffeurs eisen ook het recht om licenties over te kunnen dragen,en om gebruik te maken van de speciale taxi- en busbanen. Op dit moment zijn deze exclusief voor de standplaatstaxi’s.
Na overleg met de belangenorganisatie laat het kabinet-Vervoort in Bruzz weten “aandachtig geluisterd te hebben naar de eisen van de sector die de organisatie ter sprake heeft gebracht.” Vervoort wijst erop dat “het taxiplan de nodige rust brengt, op voorwaarde dat alle partijen zich ertoe verbinden de regels na te leven.” Zij die de regels overtreden zullen gesanctioneerd worden en platformen die zich niet aan het actieplan houden worden geschorst of zullen hun erkenning verliezen.
Toch wordt ook rekening gehouden met de bekommernissen van de straattaxi’s in de sector. “De Brusselse regering belooft om het taxiplan tegen 2025 te evalueren”, zo belooft minister-president Vervoort. Dat gaat over de volgende legislatuur, na de verkiezingen van volgend jaar.
De eis om het tariefrooster aan te passen aan de inflatie wordt momenteel niet ingewilligd, “aangezien deze vraag niet gedeeld wordt door de hele sector, met inbegrip van de verschillende taxiplatformen. Mits breder overleg en consensus, kan het overwogen worden”, aldus minister-president Vervoort.
- Kleine groep VVC-chauffeurs demonstreert tegen ‘discriminatie’ in Brussel. Redactiefoto.