Koolmees parkeert idee van spitsheffing en NS heeft problemen bij de instroom van ICNG-materieel
NS-directeur Koolmees laat zijn oude voorstel om een ‘spitsheffing’ in te voeren om de reizigers beter te spreiden over de dag, voorlopig liggen. “Ik heb het voorstel vorig jaar teruggenomen toen bleek dat er geen steun voor was. Maar we moeten wel blijven nadenken over een betere spreiding over de dag. Reizen in de daluren stimuleren. Ik ben een realist: er is in de politiek geen draagvlak voor spitsdifferentiatie. Ik zal er niet opnieuw mee komen.”
De problematische instroom van het ICNG-materieel, zorgt ook voor problemen. De NS heeft er in 2016 129 besteld bij de producent in Polen, maar de levering kent grote problemen. Na acht jaar zijn er pas dertig treinen operationeel. De overige honderd worden gefaseerd geleverd, als de problemen met onderdelen en lasnaden zijn opgelost. Duitse kranten publiceerden recent al foto’s van opstelsporen in de buurt van Hannover die vol staan met ICNG-stellen die op afwerking wachten.
In 2024 gaat zeker de betrouwbaarheid van de trein achteruit. In 2022 had 91,6% van de NS-treinen minder dan 5 minuten vertraging – op zich al een matige prestatie. Afgelopen jaar dook het percentage verder omlaag: naar 89,7%. Ook in dit jaar loopt de betrouwbaarheid van de trein verder achteruit, bleek uit gisteren gepubliceerde cijfers. In de eerste zeven maanden van het jaar had slechts 89,4% procent van de NS-treinen minder dan 5 minuten vertraging.
De moeilijkheden worden veroorzaakt door uiteenlopende problemen. Zo vreest de NS een tekort aan materieel, wanneer er door slecht weer en vallende bladeren vaker treinen uitvallen. Die zullen vanwege een tekort aan onderhoudsmonteurs waarschijnlijk meer aan de kant blijven staan. De trage levering van de ICNG-treinen draagt nog aan bij aan de moeilijkheden. De NS heeft al problemen bij de vloot, omdat de nieuwe ICNG-treinen niet snel genoeg worden geleverd.
- Koolmees parkeert idee van spitsheffingen NS heeft problemen bij de instroom van ICNG-materieel. Redactiefoto.