Lelylijn al ingetekend in studie Europese spoorwegen voor netwerk hogesnelheidslijnen
In het voorstel voor een Europees netwerk van hogesnelheidslijnen, het ‘Metropolitan Network’, waar we gisteren over berichtten, verbindt de Lelylijn de Randstad elk uur met Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Oslo, ontdekte het Dagblad van het Noorden. Er staat ook een aftakking op de kaart van Heerenveen naar Leeuwarden.
Deutsche Bahn (DB) deed samen met andere spoorwegmaatschappijen uit negen Europese landen (NS, NMBS, SNCF, Trenitalia, PKP, Renfe, CD, ÖBB en SBB) onderzoek naar hogesnelheidsvervoer per trein. Daaruit blijkt dat de huidige en beperkte aantal geplande corridors de doelstelling voor 2030 (verdubbeling van het vervoer ten opzichte van 2015) niet halen. Het zal op driekwart van de prognose blijven steken. Daarmee zijn de Europese klimaatdoelstellingen ook niet haalbaar.
Het HSL-plan is bedoeld om Europa dichter bij elkaar te brengen en de mobiliteit te verduurzamen: hogesnelheidsreizigers veroorzaken 75 procent minder CO2-uitstoot dan wegverkeer en 80 procent minder dan luchtvaart.
Michael Peterson, lid van de raad van bestuur van DB, is ervan overtuigd dat Europa de voor 2050 geplande verdrievoudiging wél kan halen. Hij riep bij de presentatie van het onderzoek op om het (Ten-T) netwerk beduidend uit te breiden en de maximumsnelheid te verhogen tot 300 km/uur (minimaal 210 km/uur). “Dat leidt volgens onze berekeningen en simulaties tot snellere reistijden op geheel nieuwe corridors en via nieuwe knooppunten.”
Voor de benodigde budgetten zijn in heel Europa nieuwe financieringsprocedures nodig. Volgens Peterson verloopt de aanleg van nieuwe, grensoverschrijdende infrastructuur tot dusver veel te langzaam. “De plannen slaan te veel regio’s over. Daardoor blijft een deel van de potentie van het netwerk onbenut.’’
De spoorbedrijven verwacht dat het marktaandeel van de hogesnelheidstrein op afstanden tussen 500 en 1.000 kilometer kan groeien van 13 tot 27 procent. Het marktaandeel van de gewone trein blijft gelijk (5 procent) en van de luchtvaart daalt van 16 naar 14 procent. De auto zakt van 61 naar 49 procent.
In Nederland staan, behalve de Lelylijn, ook internationale routes via Zwolle/Hengelo, Utrecht/Arnhem en Eindhoven/Venlo op de kaart. In totaal zou er in heel Europa circa 21.000 kilometer spoor bij moeten komen. Er ligt nu ruim 11.000 kilometer. Zo’n uitbreiding is volgens de onderzoekers in 27 jaar prima te doen. “Uitstekend vergelijkbaar met de 20.000 kilometer autosnelweg die tussen 2000 en 2020 in Europa zijn aangelegd.’’
- Lelylijn al ingetekend in studie Europese spoorwegen voor netwerk hogesnelheidslijnen. Illustratie DB.