Massaclaim tegen Uber vanwege oneerlijke beloning op basis van AI-gestuurde dynamische compensatiesystemen
Al in 2023 ondernam de Worker Info Exchange (WIE), samen met de Britse app Drivers & Couriers Union (ADCU), juridische stappen tegen Uber en Ola Cabs in Amsterdam vanwege datamisbruik. Dit resulteerde in een reeks baanbrekende uitspraken in de Amsterdamse rechtbanken. Ze oordeelden dat Uber en Ola Cabs de rechten van hun chauffeurs hadden geschonden. De schendingen omvatten het automatisch ontslaan van werknemers, het weigeren van toegang tot persoonsgegevens en het gebruik van geautomatiseerde besluitvorming bij loon- en werkverdeling.
In 2020 introduceerde Uber dynamische prijsstelling voor zijn naar schatting 100.000 chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk, waarbij ondoorzichtige algoritmen de tarieven en commissies in realtime bepalen. Het Up Front Pricing-systeem verving vaste tarieven voor tijd, afstand en commissies door variabele tarieven die in realtime werden bepaald door de algoritmen van Uber. Als gevolg hiervan zijn de winstgevendheid en de aandelenkoers van Uber sterk gestegen, terwijl de lonen van chauffeurs sterk zijn gedaald.
Onderzoek* dat dit jaar door de Universiteit van Oxford in samenwerking met Worker Info Exchange werd gepubliceerd, toonde het volgende aan:
- 82% van de Uber-chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk verdient minder per uur sinds de invoering van dynamische prijsstelling.
- De commissie die chauffeurs aan Uber betalen, bedraagt nu vaak meer dan 50% van de ritprijs, vergeleken met het vaste tarief van 25% voordat de vooraf vastgestelde prijsstelling werd ingevoerd.
- Dynamische prijsalgoritmen hebben de controle van chauffeurs over wanneer, waar en hoe lang ze werken om de kost te verdienen drastisch verminderd.
- WIE International schat dat Britse chauffeurs vorig jaar tussen de 8% en 16% van hun inkomen verloren. De situatie voor Uber-chauffeurs in Nederland zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn.
Deze bevindingen wijzen op een algoritmisch prijsmodel dat de ritprijs personaliseert en de transparantie ondermijnt, waardoor veel fulltime chauffeurs na aftrek van de onkosten tijdens hun dienst minder dan het minimumloon verdienen. WIE International onderzoekt momenteel de compensatiesystemen van Uber in heel Europa.
Als Uber niet voldoet aan de eisen van WIE International om deze praktijken te staken en de gedupeerde chauffeurs te compenseren, is WIE International voornemens een collectieve rechtszaak aan te spannen bij de rechtbank Amsterdam op grond van de Wet Collectieve Rechtsvordering. Door zich bij deze collectieve rechtszaak aan te sluiten, zullen chauffeurs uit het Verenigd Koninkrijk, Nederland en andere landen zich kunnen aansluiten bij deze rechtszaak in Amsterdam.
“Uber heeft kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) gebruikt om zeer invasieve en uitbuitende compensatiesystemen te implementeren die de levens van duizenden chauffeurs hebben geschaad”, aldus James Farrar, directeur van Worker Info Exchange International. “Met deze massaclaim-rechtszaak streven we naar een eerlijkere oplossing voor chauffeurs en zorgen we ervoor dat Uber financieel verantwoordelijk wordt gehouden voor de schade die is veroorzaakt door dit onrechtmatige gebruik van AI. Deze zaak gaat niet alleen over financiële rechtvaardigheid, compensatie en genoegdoening voor Uber-medewerkers, maar ook over het garanderen van transparante, eerlijke en veilige arbeidsomstandigheden voor alle platformmedewerkers.”
WIE International stelt dat Uber de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van de EU heeft geschonden door:
- Het onrechtmatige gebruik van geautomatiseerde besluitvorming, inclusief profilering, in Ubers Up Front Pricing-systemen om de tarieven van chauffeurs dynamisch te bepalen via een algoritme, waardoor hun inkomen daalde.
- Het gebruik van persoonsgegevens en profilering van chauffeurs om hetzelfde algoritme te trainen zonder hun toestemming.-
- De onrechtmatige overdracht van chauffeursgegevens van Europa naar de Verenigde Staten tussen augustus 2021 en november 2023, waardoor persoonsgegevens werden blootgesteld aan het risico van ongeautoriseerde toegang en surveillance door de Amerikaanse overheid.
WIE International werkt samen met chauffeurs en vakbonden om deelname te organiseren en ervoor te zorgen dat in aanmerking komende chauffeurs zich kunnen aansluiten bij de collectieve actie. De zaak wordt volledig ondersteund door onafhankelijke financiering van derden door Innsworth Capital Limited; deelnemende chauffeurs hoeven geen kosten te maken totdat ze een schadevergoeding ontvangen.
*Onderzoeksreferentie: “Not Even Nice Work If You Can Get It: A Longitudinal Study of Uber’s Algorithmic Pay and Pricing” — University of Oxford & Worker Info Exchange, 2025.
- Europese collectieve actie tegen het AI-gestuurde dynamische betaalsysteem van Uber. Redactiefoto.

