Met de verkiezingen in zicht publiceerde reizigersorganisatioe Rover onlangs een overzicht van de aandacht die politieke partijen in hun programma’s besteedden aan maatregelen op het gebied van openbaar vervoer en breder aan mobiliteit
Op dat overzicht kwamen meerdere reacties van lezers die vinden dat de ChristenUnie (CU) als kleinere partij wat speciale aandacht verdient vanwege het uitvoerige OV-programma. De partij wil jaarlijks €300 miljoen extra beschikbaar te stellen voor versterking van busdiensten en goedkopere kaartjes.
Daarnaast wil CU een landelijk netwerk van snelle busverbindingen tussen middelgrote steden. De partij wil doorgaan met de aanleg van de Nedersaksenlijn en stelt €13 miljard beschikbaar voor de realisatie van de Lelylijn. Daarnaast investeren ze jaarlijks €120 miljoen om treinkaartjes goedkoper te maken en de jongerendagkaart terug te laten keren. Er moet meer capaciteit komen door spoorverdubbelingen, langere perrons en hogere snelheden tot 160 km/u. CU pleit ook voor het combineren van doelgroepenvervoer (zoals regiotaxi’s en leerlingenvervoer) met het reguliere OV op plekken en tijden waar dat efficiënt is.
- CU wil doelgroepenvervoer combineren met regulier OV op plekken en tijden waar dat efficiënt is. Redactiefoto.

