Minister en De Lijn enthousiast over tevredenheidsenquete De Lijn, reizigers minder lovend
7,5 op de 10 reizigers van De Lijn waren vorig jaar tevreden over hun rit met bus of tram, wees een tevredenheidsenquete uit. Al scoren Antwerpen en het Waasland fors lager. Ook stiptheid, lange overstaptijden of onvoldoende reisinformatie blijven frustraties. De Lijn peilt met een nieuwe methodiek niet langer naar de mening van de reizigers over de prestaties van De Lijn in het algemeen, maar per rit.
Duidelijk is die tevredenheid niet overal in Vlaanderen even groot. De erg tevreden reizigers zijn volgens de enquete vooral in de regio’s Mechelen, Oostende, Leuven en Brugge te vinden. In de regio’s Antwerpen, Waasland, de Vlaamse Rand rond Brussel en ook de Vlaamse Ardennen wordt er meer geklaagd over bus en tram. Ook het type reiziger speelt een rol. Zo zijn vooral jonge reizigers (-19-jarigen) “beduidend minder tevreden over hun rit”. Denk aan scholieren die bijna dagelijks het openbaar vervoer nemen om van en naar school te pendelen.
Waren Vlaams mobiliteitsminister Annick De Ridder en De Lijn directeur-generaal Ann Schoubs best enthousiast over de uitslagen van de enquete, de reizigers, bij monde van de reizigersorganisatie TreinTramBus in de Gazet van Antwerpen, heeft bedenkingen bij de tevredenheidsbevraging: “Er zijn hiervoor mensen óp de bus of tram ondervraagd”, zegt woordvoerder Stefan Stynen. “En niet mensen die hun bus of tram door een vertraging niet haalden. Of mensen die de voorbije maanden zijn afgehaakt, en die dus niet langer het openbaar vervoer nemen. Zeker in de regio Antwerpen zijn dat er nogal wat.”
Hij wijst ook op een grote bekommernis van TreinTramBus zelf: “Vlot en gemakkelijk van de ene bus of tram op de andere kunnen overstappen. Daarmee valt of staat voor ons goed en betrouwbaar openbaar vervoer. En uit de bevraging blijkt dit nog steeds een erg belangrijk werkpunt. Dat moet beter.”
Dat sommige regio’s opvallend minder goed scoren kan volgens TreinTramBus te maken hebben met de invoering van de zogenaamde ‘basisbereikbaarheid’ vorig jaar, waardoor in sommige regio’s lijnen en uurroosters fel door elkaar werden geschud. “Reizigers moesten opnieuw wat zoeken. Waar je niet blij van wordt.”
“Dat reizigers nog altijd tevreden zijn over de chauffeurs stemt ons wel erg tevreden”, aldus nog Stynen. “Bus- en tramchauffeurs hebben het niet gemakkelijk. Door het almaar drukkere verkeer is het voor hen niet evident om op tijd te rijden en moeten zij veel klachten of boze reizigers trotseren. Om maar te zeggen dat De Lijn ook moet blijven werken aan een veel betere en vlottere doorstroming van trams en bussen.”
- Beleidsmensen enthousiast over tevredenheidsenquete De Lijn, reizigers minder lovend. In de regio’s Antwerpen, Waasland, de Vlaamse Rand rond Brussel en ook de Vlaamse Ardennen wordt er meer geklaagd over bus en tram. Redactiefoto.