Minister Madlener wil een pilot voor sneller varen watertaxi’s
Als het aan minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat ligt komt er een pilot voor watertaxi’s die niet alleen overdag, maar ook ’s nachts sneller mogen varen op het Wad. Dat laat de minister weten in een brief aan de Tweede Kamer, meldt Omrop Fryslân. In de brief staat dat de minister in gesprek is met bestuurders van Ameland en Terschelling en de watertaxiondernemers. “Om in kaart te brengen in welke gevallen een verruiming van de uitzonderingssituaties (waarin ’s nachts mag worden afgeweken van de huidige maximumsnelheid) mogelijk is en hoe we dat in de praktijk kunnen gaan vormgeven.”
Sinds begin 2023 vaart de Amelander watertaxi niet meer in het donker. Dat geldt, na een ernstig ongeval tussen een watertaxi en een snelboot van Doeksen net onder Terschelling, ook voor watertaxi’s van andere eilanden zoals Schiermonnikoog, Terschelling en Vlieland. Dit heeft alles te maken met de maximumsnelheid. Overdag geldt die niet, maar als de zon weg is mogen watertaxi’s niet sneller dan 20 kilometer per uur varen. Met die snelheden duurt een overtocht veel langer en dat kan economisch gezien niet uit voor de ondernemer, Richard Veltman van Veltman Marine Service. Na dit besluit zitten de eilanders in de nacht opgesloten op het eiland.
Naast de pilot zal maritieme onderzoeksinstituut MARIN onderzoek doen naar wat een veilige vaarsnelheid is in de nacht. In dat onderzoek wordt ook in kaart gebracht welke eisen onder andere de schepen en de bemanning aan moet voldoen. Het is nog de vraag of de pilot door mag gaan omdat de Waddenzee een Natura 2000-gebied is en een verhoging van de snelheid moet worden getoetst aan de natuurwetgeving.
Burgemeester van Ameland Leo Pieter Stoel was nog niet beschikbaar voor een reactie, maar in een eerder interview zei hij wel wat over de situatie: “Het is alsof je een hek om Amsterdam zet, nadat het donker is geworden. Dat is daar ondenkbaar en dat zou het hier ook moeten zijn.”
De gevolgen zijn schrijnend op Ameland. Zo kon een familie van de vaste wal niet naar het eiland komen toen hun vader op sterven lag. Maar ook praktische zaken als het sociale leven van eilanders en cursussen voor docenten zijn een stuk beperkter. Een oplossing voor het probleem laat echter nog steeds op zich wachten. Na twee jaar zit Ameland nog steeds op slot.
- Minister Madlener wil een pilot voor sneller varen watertaxi’s. Foto Wagenborgs Passagiersdiensten.