MIVB Brussel: meer voertuigen, hogere frequenties en een nieuwe lijn
Er staan in 2022 heel wat nieuwigheden op stapel op het MIVB-net. Meer dan ooit is het ov noodzakelijk voor de Brusselse mobiliteit. De reizigersaantallen, die in 2021 opnieuw stegen, zijn daar het perfecte voorbeeld van. Het jaar 2021 sloot af met 273,8 miljoen reizigers. Dat is 12% meer dan in 2020 (dat 2 ‘normale’ maanden kende) en 64% van de reizigersaantallen van het referentiejaar 2019. In de 10 jaar die aan de crisis vooraf gingen stegen de reizigersaantallen van de MIVB voortdurend met ongeveer 4,3% per jaar, om 427,5 miljoen reizigers te bereiken in 2019. Ondanks lagere reizigersaantallen bleef het MIVB-aanbod op peil en stegen de frequenties.
Meteen dit jaar werden de frequenties op metrolijnen 2 en 6 verder verhoogd. Door de nieuwe M7-metrostellen op de lijnen 1 en 5 komen er metro’s vrij die op de lijnen 2 en 6 worden ingezet. Tijdens de spits rijdt er nu om de 2,5 minuten een metro op het gemeenschappelijke stuk tussen Elisabeth en Simonis en om de 5 minuten tussen Simonis en Koning Boudewijn. Dat betekent 20% extra capaciteit ten opzichte van medio 2021. Alle metrolijnen hebben nu dezelfde frequentie van 2,5 minuten op hun gemeenschappelijke deel tijdens de spitsuren. Vanaf september worden bovendien de frequenties ’s avonds op de vier metrolijnen verhoogd tot een metro elke 10 minuten.
Er komen ook nieuwe voertuigen: de Tram New Generation (TNG) en extra M7-metrostellen (tien dit jaar). De komst van de 90 nieuwe TNG-trams, in combinatie met de vervanging van de oudere trams, verhoogt de capaciteit van de MIVB-tramvloot met zo’n 10.000 plaatsen. Dit extra materieel maakt het ook mogelijk nieuwe lijnen te openen, zoals de toekomstige lijn 10 in Neder-Over-Heembeek.
De omvorming van de busvloot wordt voortgezet. Zo zal het eisenpakket voor de aankoop van nieuwe elektrische bussen worden bepaald, zijn er plannen voor laadpalen aan de eindpunten van nieuwe e-bus lijnen en wordt gewerkt aan de verdere ontwikkeling van de Marly-remise, waar deze nieuwe voertuigen worden ondergebracht.
Eind 2021 werd de verlenging van tramlijn 9 geopend. Die lijn verbindt Simonis met de Heizelvlakte, via het centrum van Jette, het Eeuwfeestplein, het UZ Brussel en de Modelwijk. De werkzaamheden voor de nieuwe tramlijn 10 beginnen in het najaar van 2022, na het openbaar onderzoek. Tegen eind 2024 verbindt de nieuwe lijn het Militair Hospitaal in Neder-Over-Heembeek met Rogier.
De uitvoering van het busplan eindigt in 2022. Met een nieuwe lijn 73 (Zuidstation – COOVI), verlengingen en herstructureringen van lijnen, nieuwe diensten, maar ook versterkte spitsuren op verschillende lijnen. Al die nieuwigheden van de laatste fase van het busplan zorgen in 2022 voor 10% meer plaatsen op het busnet. Sinds de invoering van het busplan in 2018 zijn er 30% meer zitplaatsen bijgekomen.
Ook aan de toekomstige metrolijn 3 wordt verder gewerkt met de omvorming van premetrostation Albert tot metrostation gaat, evenals de bouw van het toekomstige metrostation Toots Thielemans en de werkzaamheden aan het achterste gedeelte van het Noordstation. Daarnaast wordt verder gewerkt aan de modernisering van de metro, ondermeer via het nieuwe signalisatiesysteem dat wordt geïnstalleerd in de Erasmusremise en op de lijnen 1 en 5.
De test die de MIVB sinds de herfst van 2020 uitvoert met de MoveBrussels-app, is in de zomer van 2022 afgerond. Deze nieuwe MaaS-app is vanaf herfst 2022 beschikbaar. Met een digitaal ticket kunnen reizigers hun smartphone gebruiken om direct tickets te kopen en te valideren. Dit systeem heeft in eerste instantie betrekking op de Brupass en Brupass XL-tickets die worden uitgegeven door de vier ov-bedrijven in de Brusselse regio: MIVB, TEC, De Lijn en NMBS. Elke operator creërt zijn eigen mobiele app en valideren gebeurt in diezelfde app.
- MIVB Brussel: meer voertuigen, frequenties en een nieuwe lijn. Foto MIVB.