MIVB: Steeds meer groene bussen; revovatie metrostations gaat door
De elektrificatie van de Brusselse MIVB-busvloot zet zich door in 2024. Het eerste voertuig van de bestelling van de 56 gelede elektrische bussen bij fabrikant Daimler Buses wordt in het voorjaar van 2024 geleverd. De 55 volgende worden in de zomer en het najaar geleverd. Ze dienen ter vervanging van de Euro 5-bussen die niet meer in de hoofdstad mogen rijden vanaf 1 januari 2025 in het kader van de Low Emission Zone (LEZ). Met deze leveringen en andere – vroegere en toekomstige – bestellingen van elektrische bussen zet de MIVB de geleidelijke elektrificatie van haar busvloot voort, om een volledige elektrificatie te bereiken tegen 2035.
In 2024 worden vier nieuwe buslijnen uitgerust met elektrische bussen (lijnen 46, 53, 87 en 89). Een aantal eindpunten zal daarom opnieuw moeten worden ingericht om plaats te bieden aan laadpalen. Dit zijn onder andere de eindpunten Pannenhuis, Beekkant, Westland-Moortebeek, Simonis en Loxum (vlakbij het Centraal Station). De eindpunten Pannenhuis, Simonis en Loxum worden tegen eind 2024 heringericht. De werken aan de eindpunten Beekkant en Moortebeek worden in 2025 voltooid. Dankzij de uitvoering van het busplan van de MIVB is het busaanbod de voorbije jaren met 30% toegenomen, wat zorgde voor nieuwe reizigers. De komst van de nieuwe gelede elektrische bussen maakt deze vervoerswijze nog aantrekkelijker.
De bouw van fase 2 van de Marly-busgarage in Neder-Over-Heembeek gaat voort. De grondplaat is in 2024 klaar en is voorzien van de laders die nodig zijn om de nieuwe gelede elektrische bussen uit te baten. Na de uitbreidingswerkzaamheden kunnen een honderdtal elektrische bussen worden gestald, opgeladen en onderhouden.
Brussel Mobiliteit en de MIVB werken voort aan de renovatie en de herinrichting van de stations Park en Centraal Station. In het Centraal Station worden de werkzaamheden op niveau -1 voortgezet met als doel de voltooiing van de nieuwe buitenzijde van de stationsuitbreiding tegen eind 2024. De voetgangerstunnel naar het NMBS-station wordt in de loop van het jaar aangepast naarmate de werkzaamheden vorderen. Het project voor een betere toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit in het station Park wordt in 2024 voltooid met de installatie van twee interne liften en vier nieuwe roltrappen. Ook de andere werken aan het station worden afgerond, inclusief de vernieuwing van de technische uitrusting.
Er wordt ook verder gewerkt aan de omvorming van het premetrostation Albert tot een multimodaal tram- en metrostation, en aan de bouw van het nieuwe metrostation Toots Thielemans als onderdeel van het Metro 3-project, dat het zuiden en het noorden van de stad met elkaar verbindt. De renovatie van het station Naamsepoort wordt in 2024 voltooid. De toegankelijkheid van de stations wordt verbeterd, met nieuwe projecten (installatie van liften, noppentegels, enz.) die dit jaar van start gaan of worden afgerond in de stations Simonis, Horta, Coovi en Boileau.
Floya, de MaaS (Mobility as a Service)-toepassing die werd ontwikkeld en gelanceerd door de MIVB in 2023, blijft evolueren. Binnenkort zijn nieuwe mobiliteitsdiensten VOI (deelfietsen) – en BOLT (deelsteps en -fietsen) beschikbaar in de app. Ook uitbaters van openbare en privéparkings zijn uitgenodigd om zich aan te sluiten bij de andere mobiliteitsaanbieders. De mogelijkheid om digitale tickets te kopen bij de MIVB en de TEC is ook gepland voor de komende maanden. Er komen nieuwe betaalmethoden en de zoekresultaten en voorgestelde routes worden verbeterd.
- MIVB: Steeds meer groene bussen; revovatie metrostations gaat door. Foto MIVB.