Na de 1.000 illegale Uber-voertuigen in Berlijn ontdekt Frankfurt er nog eens 500; Hoog tijd voor duidelijke minimumprijzen
De Duitse taxi-organisatie BVTM (Bundesverband Taxi und Mietwagen) heeft een krachtige verklaring afgegeven naar aanleiding van het recente bericht dat één op de vijf voertuigen die via Uber en andere platforms in Frankfurt am Main worden geboekt, volledig illegaal opereert.
“We wisten dat dit moeras bestond, maar de ontdekking van nog eens 500 illegale Uber-voertuigen toont aan dat chaos en criminaliteit hoogtij vieren binnen het Uber-ecosysteem”, aldus Michael Oppermann, directeur van de Duitse taxi-organisatie, over de laatste onthullingen.
“Na de ontdekking van meer dan 1.000 illegale Uber-voertuigen in Berlijn vorig jaar, zijn er nu nog eens 500 in Frankfurt aan het licht gekomen. Deze cijfers tonen aan dat het niet om geïsoleerde gevallen van fraude gaat; de fraude bij Uber is systematisch.”
Net als in Berlijn werden in Frankfurt voertuigen aangetroffen die reden met vervalste documenten, helemaal geen documenten of zonder geldige verzekering. Oppermann: “Uber is niet langer alleen een gevaar voor de taxibranche, maar ook voor passagiers. Ik vraag me af: waar ligt de verantwoordelijkheid van de platforms die dit systeem mogelijk maken? Wie is er eigenlijk aansprakelijk als passagiers gewond raken?” Passagiers lopen risico’s: geen verzekeringsdekking bij een ongeval, geen juridische mogelijkheden bij problemen – een vicieuze cirkel van onverantwoordelijkheid. Frankfurt is daarmee slechts de meest recente schakel in een keten van flagrante wetsovertredingen – en bewijst hoe weinig de eerdere “samenwerkingen” en sporadische invallen tegen massaal misbruik hebben opgeleverd.”
“Wat we nu nodig hebben, is geen mooie praatjes, geen uitstel, maar strenge regels die ook daadwerkelijk worden gehandhaafd,” vervolgde Oppermann. De brancheorganisatie eist, net als de reeds geldende regels in steden als Essen en Heidelberg, de invoering van verplichte minimumtarieven voor huurauto’s met chauffeur (Mietwagen) – landelijk in heel Duitsland. Vaste tarieven zouden een einde maken aan de verwoestende prijsoorlogen, de rotte appels eruit filteren en de stabiliteit en eerlijkheid in de hele sector herstellen. Dit zou Uber niet doen verdwijnen, maar het zou ervoor zorgen dat concurrentie niet ten koste gaat van chauffeurs en hun passagiers.”
- Na 1.000illegaleUber-voertuigen in Berlijn, ontdekt Frankfurt er nog eens 500; “Hoog tijd voor duidelijke minimumprijzen”, eist Michael Oppermann (BVTM). Foto BVTM.

