Naar België met EuroCity en EuroCity Direct, plus nieuwe rechtstreekse verbinding met München
Er gaan in 2025 veel meer treinen de grens over bij Breda. NS en de Belgische spoorwegen komen hier zelfs met twee nieuwe namen: EuroCity en Eurocity Direct, meldde Martin Oudenaarden al eerder voor Rover in zijn prima overzicht van de wijzigingen in de NS-dienstregeling per 15 december.
EuroCity is de nieuwe naam voor de tot Rotterdam Centraal ingekorte Intercity Brussel. Deze trein stopt in Breda, Noorderkempen, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels Airport-Zaventem, Brussel-Noord en Brussel-Centraal. Het eindpunt is Brussel-Zuid. De trein rijdt één keer per uur en de vertrektijden zijn nagenoeg hetzelfde als die van de Intercity Brussel (‘de Benelux’ of de ‘Amsterdammer’) in 2024. De rijtuigen in de EuroCity zijn de I11 van de Belgische spoorwegen plus twee TRAXX’en.
De Eurocity Direct is sneller dan de EuroCity. Dit komt vooral omdat deze trein niet via Breda en ook niet via de Belgische luchthaven rijdt. NS zorgt voor het materieel in de vorm van Wesp-treinstellen. (ICNG-B) Daarvan zijn er echter niet genoeg, dus wordt de dienst aangevuld met ICR-rijtuigen van NS met twee TRAXX’en.
Eurocity Direct rijdt ook elk uur en stopt op de volgende stations: Lelystad Centrum, Almere Buiten, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid. Het was de bedoeling dat deze trein ook zou stoppen in Duivendrecht maar dat bleek niet inpasbaar in de dienstregeling.
Reizigers tussen Flevoland en Duivendrecht hebben hierdoor nog maar 1 in plaats van 2 intercity’s per uur. De trein stopt dus niet in Amsterdam Centraal en ook niet in het station het dichtst bij het Brusselse stadscentrum: Brussel-Centraal. ’s-Avonds en op zondag begint Eurocity Direct in Amsterdam Zuid. De reistijd van Schiphol naar Antwerpen-Centraal is één uur en een kwartier. De Intercity Brussel deed hier in 2024 ruim een kwartier langer over. De EuroCity moet de afstand Amsterdam-Zuid naar Brussel-Zuid in twee uur kunnen afleggen.
“NS is niet bepaald vriendelijk voor haar abonnementhouders,” merkt Oudenaarden op. “Een DalVrij en WeekendVrij- abonnement, om twee voorbeelden te noemen, is in de Eurocity Direct niet geldig ten zuiden van Rotterdam Centraal. Dit betekent dat deze abonnementhouders voor het traject tussen Rotterdam en de Belgische grens een kaartje moeten kopen. De soepeler voorwaarden van de nieuwe hoofdrailconcessie maken dit mogelijk. Rover vindt dit een slechte zaak. Het comfort van de Eurocity Direct is immers niet beter dan dat van de Nederlandse binnenlandse treinen die over de HSL rijden. In de EuroCity via Breda zijn de hierboven genoemde abonnementen wel geldig tot de Belgische grens.”
De Vlaamse reizigersvereniging TreinTramBus verwelkomt de nieuwe snelle Eurocity Direct, maar heeft ook stevige kritiek. Het spoor tussen Antwerpen en Brussel zit vol. Dit betekent dat er per uur een binnenlandse Belgische Intercity is opgeheven. Bovendien zijn de gewone binnenlandse Belgische treinkaartjes niet geldig in de Eurocity Direct. De Eurostar naar Brussel en Parijs blijft ook rijden. Deze trein blijft stoppen in Amsterdam Centraal.
Naar het oosten komt er een overstapvrije dagverbinding met de hoofdstad van Beieren, München, bij. De ICE vertrekt om 8.30 uit Amsterdam Centraal en komt bijna zeven uur later, om 15.27 aan in het Hauptbahnhof van de Duitse stad. Naar Nederland vertrekt de ICE om 16.28 uit München en komt om 23.29 aan in Amsterdam Centraal. De nieuwe trein zorgt ook voor nieuwe overstapvrije verbindingen met Stuttgart, Ulm en Augsburg.
De aankomsttijd in Nederland is vrij laat. In theorie zijn er dan nog veel stations waar de ICE niet stopt bereikbaar. Duitse langeafstandstreinen blinken helaas niet uit in op tijd rijden. De kans dat laatste aansluitende treinen niet worden gehaald is niet gering. Het zou alleen hierom al beter zijn als de ICE twee uur eerder uit München zou vertrekken. Dit kan als de DB de nieuwe ICE-treinstellen die in Nederland mogen rijden ook gaat inzetten in andere treinen op de ICE-verbinding tussen het Ruhrgebied en München.
- Twee treinen naar België: de EuroCity en de EuroCity Direct met een ICNG-B. Foto Treinreiziger.
- Er komt een nieuwe rechtstreekse verbinding met München. Foto NS.