Nieuw Taxiplan treedt pas 22 oktober in werking
Ook in de commissie Binnenlandse Zaken van het Brussels parlement is vandaag de nieuwe taxiwetgeving besproken, die de platformtaxi’s als Uber, Heetch en Bolt een wettelijk statuut moet geven. Maar er kon nog niet gestemd worden, stelde stadskrant Bruzz vast. Dat betekent dat de noodwet voor de taxisector is verlengd tot 22 oktober. Bruzz ontdekte ook dat klassieke taxi’s via een app met variabele tarieven mogen rijden.
De ordonnantie van minister-president Rudi Vervoort (PS) moet een eind maken aan de jarenlange strijd tussen de taxisector en de platformtaxi’s. Die laatsten maakten gebruik van een achterpoortje in de wet op de limousines, maar werden steeds dominanter op de Brusselse taximarkt. Door een arrest van het Hof van Beroep, in een zaak die door Taxis Verts aanhangig was gemaakt, kon de Brusselse regering niet anders dan een eind maken aan de grijze zone waarin de Uber- en andere platformtaxi’s zich bewogen.
Ook belangrijk in de nieuwe ordonnantie is de overdraagbaarheid van de licenties. Daar was een speculatief handeltje in ontstaan. Oude licenties zullen nog doorverkocht kunnen worden onder voorwaarden, maar de nieuwe licenties zullen op naam staan en niet overdraagbaar zijn. Op termijn zou de overdraagbaarheid van de licenties moeten uitdoven.
De ontwerp-ordonnantie is een compromistekst die de Brusselse meerderheid (PS, Ecolo, Défi, Groen, Open VLD, One.brussels-Vooruit) op één lijn moest krijgen, nadat er eind vorig jaar een breuk was ontstaan tussen de PS en de andere regeringspartijen.
De oppositie diende niet maar liefst 43 amendementen in. Zo vinden MR en N-VA het onderscheid tussen de straat- en standplaatstaxi’s discriminerend. PTB-PVDA verzet zich tegen de ordonnantie omdat die te veel speelruimte geeft aan multinationals als Uber.
Door het enorme aantal amendementen is de commissie Binnenlandse Zaken er niet in geslaagd om de ordonnantie vandaag goed te keuren. Volgende week gaan de besprekingen verder. Er zijn echter nogal wat losse eindjes. Zo wil de Brusselse regering de dynamische tarieven van de platformtaxi’s onderwerpen aan een minimum en een maximum. Het minimumtarief moet vermijden dat taxichauffeurs niet in een moordende concurrentiestrijd verzeild geraken. Het maximumtarief moet de klanten in Brussel dan weer beschermen tegen woekertarieven (Uber’s ‘surge pricing’). De bepaling van dat tarievenhuis wordt nog een heikele politieke discussie.
Ook moet ook nog bepaald worden hoeveel taxi’s er volgens de numerus clausus mogen rondrijden. Momenteel zijn er 1.200 licenties voor standplaatstaxi’s. De vraag is hoeveel straattaxi’s worden toegelaten. De cijfers variëren tussen 1.000 en 5.000. Criteria als economische leefbaarheid en marktvraag zullen meespelen in de besluitvorming, maar tegelijk is ook dit een politiek gevoelig onderwerp, waarbij Groen bijvoorbeeld nu al vraagt om het aantal toegelaten straattaxi’s niet te laag te houden. Tot slot is het nog niet duidelijk of de Ubervoertuigen die een Vlaamse en Waalse licentie hebben in Brussel zullen mogen rijden.
- Nieuw Taxiplan voor Brussel treedt pas 22 oktober in werking. Redactiefoto.