Nieuwe Ebusco-topman Christian Schreyer: “Er had anderhalf jaar geleden al een andere ceo moeten komen”
Ebusco wist in november ternauwernood een faillissement te voorkomen door 36 miljoen euro op te halen via een claimemissie. Aan de kortgeleden benoemde Duitse ceo Christian Schreyer de taak om het kwakkelende bedrijf erbovenop te krijgen. “We maken een realistische kans.”
Na jarenlang te hebben gewerkt in wereldsteden als Parijs en Londen streek Christian Schreyer (56) in september neer in het Brabantse. Het was even wennen, erkent hij in het FD. “Maar ik ben heel tevreden. Als ik op een zonnige dag naar dat watertje vol riet kijk”, zegt hij, terwijl hij over zijn schouder gebaart, “kan ik mezelf soms even wijsmaken dat ik op Bali ben.”
De Duitse Schreyer kwam op een kritiek moment aan boord bij de bussenbouwer, die sinds 2021 een notering heeft aan de Amsterdamse beurs. Door aanhoudende productieproblemen bouwde Ebusco de laatste drie jaar te weinig bussen, waardoor de miljoenenverliezen zich opstapelden en klanten wegliepen. Deze zomer werd duidelijk dat het Brabantse bedrijf dringend een miljoeneninjectie nodig had — de tweede in nog geen jaar tijd — om een faillissement te voorkomen.
Ceo en oprichter Peter Bijvelds ruimde het veld en in rap tempo werd er naar een opvolger gezocht. Eind augustus waren de gesprekken, in september trad Schreyer aan. “Ik wist op dat moment net zoveel van Ebusco als ieder ander die de halfjaarcijfers had gezien”, zegt hij. Was het een schok toen hij meer details kreeg over de financiële situatie? “Nee.” Slapeloze nachten dan? “Ook niet.” Hij is naar eigen zeggen op “een punt in mijn carrière dat ik niet zo snel meer nerveus word.”
De aantrekkingskracht van Ebusco zit volgens Schreyer in het paradepaardje van de onderneming, de lichtgewicht 3.0. Het is een bus die hij goed leerde kennen in zijn tijd bij Transdev, een klant van Ebusco. Ook speelde de beursnotering een rol bij het accepteren van de baan. “Plus, ik heb veel ervaring met het transformeren van bedrijven. De geslaagde claimemissie is pas de eerste stap. De opgehaalde €36 mln geeft ons de tijd om de broodnodige wijzigingen door te voeren. Er zijn zeven maatregelen die we moeten nemen op de korte termijn, zoals het verkopen van een deel van de voorraad en bussen om het werkkapitaaltekort op te lossen (dat bedroeg begin november €25,5 mln, red. FD). Dat is onze topprioriteit.”
“Daarnaast moeten we het geld inzetten om weer nieuwe cash te genereren. We gaan grote veranderingen doorvoeren en de productie van bussen langzaam weer opschalen. We moeten het vertrouwen terugwinnen van onze klanten én toeleveranciers, en ons aan beloften houden. Dat is een uitdaging, want een bus heeft veel onderdelen nodig. Maar we moeten de risico’s beter meenemen in leveringsschema’s.”
Moet u daarna weer geld ophalen? “Nee. We moeten komend jaar uit de vicieuze cirkel komen waar we nu in zitten: te veel beloven en daarna teleurstellen. We gaan geen gekke dingen meer doen, zoals extra productielijnen opzetten of risicovolle investeringen doen. We starten het jaar met een verkooppiek omdat er veel bussen in de pijplijn zitten en daarna zullen we stap voor stap stabiliseren, met als doel om in 2026 zo’n 600 bussen te produceren. Als je kijkt naar de hele markt, is dat niet veel. Ook streven we geen extreem hoge marges na. Maar zo krijgen we wel een stabiele inkomensstroom.”
Ebusco besloot een jaar terug al om de productie grotendeels te verplaatsen naar China, kostenbesparingen door te voeren en de logistiek te verbeteren. In hoeverre is uw transformatieplan vernieuwend? “Er zit een groot verschil tussen aankondigen dat je naar China wilt en het daadwerkelijk doen. Ja, de headline is hetzelfde, maar het fundament eronder is compleet anders. Ebusco gaat van een maakbedrijf naar een ontwerpbedrijf. We bouwen alleen de lichtgewicht composieten basis nog zelf, wat betekent dat de logistiek complexer wordt en we dus heel duidelijke werkinstructies moeten geven. In Nederland houden we nog maar één locatie aan, Deurne of Venray. Ook gaan we vanaf nu verkopen wat we kunnen maken, in plaats van dat we maken wat we kunnen verkopen. En we gaan minder maatwerk leveren. Het klinkt eenvoudig, maar het is een gigantische verandering in de structuur.”
- Nieuwe Ebusco-topman Christian Schreyer: “Er had anderhalf jaar geleden al een andere ceo moeten komen”. Foto Ebusco.