Nieuwe taxi’s in grote steden vanaf 2025 zero-emissie; in 2030 in heel Nederland
Alle nieuwe taxi’s in de grote steden moeten vanaf 2025 emissievrij zijn en in heel Nederland in 2030. Gemeenten kunnen taxi’s toevoegen aan zero-emissiezones. Om alleen uitstootvrije taxi’s in de stad toe te laten is er nog een aanpassing van het juridische kader nodig.
“Taxi’s maken veel kilometers in de stad,” constateert staatsecretaris Heijnen (ministerie van I&W). “Dit is dus een mooie stap op weg naar een schonere omgeving met minder verkeerslawaai. Ik vind het daarbij heel belangrijk dat we in goed contact met de sector deze afspraken maken. Veel taxiondernemers hebben het niet makkelijk, ik wil dus echt zorgen dat de overstap naar een elektrische taxi of waterstoftaxi haalbaar is voor hen.“ Ondanks deze woorden van de staatssecretaris, is nog onduidelijk of en welke steunmaatregelen er komen voor de taxisector. Wel komt er een ruime overgangsregeling.
Vandaag zette de staatssecretaris met vijf grote gemeenten en enkele vertegenwoordigers van de taxibranche haar handtekening onder het plan dat steden vanaf 2025 mogen beslissen dat alleen uitstootvrije taxi’s hun stad in mogen. Ze spreekt hiermee de ambitie uit om dit juridisch mogelijk te maken. Dit geeft een verdere invulling aan de afspraak uit het Klimaatakkoord om transport te verduurzamen.
Met de huidige prijzen aan de pomp is elektrisch rijden voordelig voor veelrijders zoals taxichauffeurs. Maar de overstap naar elektrisch of waterstof vergt wel een investering. Het kabinet wil dat taxiondernemers de overstap naar een emissievrije taxi kunnen maken op een moment van investeren dat het hen uitkomt. Daarom wordt een overgangsregeling uitgewerkt voor bestaande voertuigen. Dat betekent dat chauffeurs waarvan de auto nog relatief nieuw is, langer de tijd krijgen en het centrum dus nog in mogen. Het is wel de bedoeling dat vanaf 2025 alle nieuwe taxi’s zonder uitlaatgassen rijden in de deelnemende gemeenten.
Het was al bekend dat steden vanaf 2025 een zero-emissiezone in mogen voeren voor vrachtauto’s en bestelbussen. Gemeenten kunnen er dan ook voor kiezen die zone uit te breiden met zero-emissie taxi’s (e-taxi’s of taxi’s op waterstof).
Gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor het instellen van een zero-emissiezone. Er zijn 26 gemeenten die van plan zijn dit in de komende jaren te doen. De gemeenten die vandaag ook de nieuwe taxiafspraken mee ondertekenen, zijn Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, en Tilburg. Andere gemeenten kunnen later nog aansluiten.
- Nieuwe taxi’s in grote steden vanaf 2025 zero-emissie; in 2030 in heel Nederland. Amsterdam heeft al een actief zero-emissiebeleid, zoals hier te zien op de standplaats Zuidas. Redactiefoto.