Noordelijke provincies willen snelle aanpak van spoor-flessenhals bij Meppel en bieden Vaste Kamercommissie IenW petitie aan
De provincies Friesland, Groningen en Drenthe en de regio Zwolle zijn de vertragingen op het spoor zo bij Meppel langzamerhand zat en hebben vanmiddag in Den Haag een petitie over de spoor-flessenhals bij Meppel en de vele vertragingen die daardoor ontstaan, aangeboden aan de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat.
Het spoortraject Zwolle-Meppel is de enige toegang voor treinen naar plaatsen als Leeuwarden, Heerenveen, Groningen en Assen. Dit traject wordt daarom ook wel de noordelijke flessenhals genoemd. Elke dag passeren in Meppel meer dan 75.000 treinreizigers. In Noord-Nederland hoeven alleen reizigers naar Emmen er niet langs. Hun treinen nemen vanaf Zwolle een andere route, meer oostwaarts.
Het gedeelte Zwolle-Meppel bestaat uit twee spoorlijnen naast elkaar en telt veertien overwegen. Bij een aanrijding, een storing of een ander incident ligt het treinverkeer meteen op grote schaal plat. Een alternatief op het spoor is er niet. Meestal worden bussen ingezet. De vertragingen zijn vaak fors, zoals vele reizigers naar het Noorden kunnen getuigen. Het knelpunt zorgt al jaren voor irritaties. De afgelopen maanden zijn de problemen bepaald niet afgenomen. Sinds september waren er ruim zeventig storingen. Per week rijden er gemiddeld negen uren geen treinen tussen Zwolle en Meppel.
Dit zijn geen incidenten meer, zeggen de politici uit de noordelijke provincies. Vandaar de petitie, die dinsdagmiddag wordt aangeboden aan Kamerleden van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat. Al in december 2022 stemde een ruime meerderheid van de Tweede Kamer tegen de zin van het kabinet in met een amendement om de flessenhals aan te pakken. Hiervoor is 75 miljoen euro nodig. Maar eerst werd er 35 miljoen euro toegezegd, bedoeld voor een vierde perron (en spoor) in Meppel. Zo’n extra perron, dat uitwijkruimte moet bieden, is er nog altijd niet. De overige 40 miljoen euro is nodig om spoorwegovergangen aan te passen en de stroomvoorziening te verbeteren. In de petitie eisen de noordelijke bestuurders snelle actie en heel snel meer geld.
De gebeurtenissen van de afgelopen twee weken hebben de urgentie alleen maar onderstreept. Sinds Oud en Nieuw was er gemiddeld ongeveer één storing per dag. Was het niet de vorst die voor problemen zorgde – met railbreuken – dan was er wel een defecte trein, een wisselstoring, een aanrijding, een koperdief of een kapotte bovenleiding.
In RTV Drenthe gaf spoorbeheerder ProRail vorig jaar al aan een snelle aanpak te willen van het traject Zwolle-Meppel. “Er is altijd de eeuwige discussie of economische ontwikkeling eerst moet en de aanleg van infrastructuur daarna, of dat infrastructuur eerst moet en dat weer zorgt voor economische ontwikkeling. Wij geloven in dat laatste’’, zei regiodirecteur Danou Veenhof.
Op de lange termijn zou de aanleg van de Lelylijn, van de Randstad via de Noordoostpolder naar Heerenveen, Drachten en Groningen, een écht alternatief kunnen zijn voor de Meppeler flessenhals. Ook de Nedersaksenlijn (Enschede-Emmen-Groningen) kan een gedeeltelijke oplossing zijn voor de trechter bij Meppel.
- Noordelijke provincies willen snelle aanpak van spoor-flessenhals bij Meppel en bieden Vaste Kamercommissie IenW petitie aan. Foto PvdA/Habtamu de Hoop.
Ron Swart
januari 22, 2024 @ 7:25 pm
Station Meppel wordt in het geheel niet genoemd in het in 2012 gelanceerde en door de drie noordelijke provincies aanvaarde Spoorplan Noord-Nederland als compensatie voor het niet aanleggen van de Zuiderzeelijn (inmiddels Lelylijn genoemd): https://www.prorail.nl/programmas/spoorplan-noord-nederland