NS-dienstregeling 2024 bouwt voort op die van dit jaar: de belangrijkste wijzigingen
De dienstregeling van 2024 bouwt voort op de dienstregeling 2023. Enkele belangrijke uitbreidingen en verbeteringen:
- Tussen Amsterdam en Breda rijdt NS weer drie keer per uur een rechtstreekse Intercity Direct over de Hogesnelheidslijn. Dat is nu nog één keer met de Intercity Brussel en twee keer per uur met een overstap. Tussen Amsterdam en Rotterdam blijven er vijf Intercity Direct-treinen per uur rijden. In het weekend gaat NS vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, in plaats van drie.
- NS verhoogt in de daluren doordeweeks en in het weekend de frequentie van Intercity’s op diverse trajecten van twee keer per uur naar vier keer per uur. Dit zijn bijvoorbeeld de trajecten tussen Utrecht en Den Haag, Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, Schiphol en Nijmegen en tussen Dordrecht en Schiphol. In de spits is dit nu al vier keer per uur.
- Tussen Schiphol en Arnhem en tussen Dordrecht en Schiphol verhoogt NS in het weekend de IC-frequentie van twee naar vier keer per uur.
- In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS extra Intercity’s op het traject van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam (v.v.), waardoor hier weer elke tien minuten een Intercity rijdt.
- De tienminutentreinen rijden in de avonduren en op vrijdag tot en met zondag zoveel mogelijk elk kwartier. Dit biedt de kans om de Sprinters tussen die treinen van vrijdag tot en met zondag te versnellen. Zo is de Sprinter tussen Tiel en Utrecht Centraal op deze dagen zeven minuten sneller met een betere aansluiting in Tiel.
- In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Dordrecht en Rotterdam extra Sprinters, waardoor hier weer elke tien minuten een Sprinter rijdt.
- In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Assen en Groningen vier Sprinters per uur. Nu is dat nog twee keer per uur.
- Tussen Arnhem en Nijmegen verhoogt NS in het dal op werkdagen, het aantal Sprinters naar vier per uur. In de spits was dit al zo.
- NS rijdt op vrijdag, zaterdag en zondag rechtstreekse Intercity’s tussen Heerlen en de Randstad, op dit moment stappen reizigers op die dagen nog over in Eindhoven.
- De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.
- De Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle, rijdt door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding, waarmee de huidige overstap voor reizigers naar Dronten en Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor korter.
- De reistijd met de Intercity Berlijn is een halfuur korter. Dat wordt mogelijk door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur en het inzetten van andere locomotieven. Wel stopt deze trein niet meer in Almelo.
- NS verkort de reistijd van Sprinters tussen Utrecht en Tiel en tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch met ongeveer zeven minuten op vrijdag tot en met zondag.
De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:
- Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.
- Tussen Utrecht Centraal en Woerden gaat het aantal Sprinters in de daluren van vier naar twee per uur.
- Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp gaat het aantal sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.
- Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.
- NS-dienstregeling 2024 bouwt voort op die van dit jaar: de belangrijkste wijzigingen. Meestal goed nieuws voor NS-reizigers. Redactiefoto.