NS-medewerkers gaan vanaf volgende week estafette-staken: “Het is onbegrijpelijk dat NS het hier op aan laat komen”
NS-medewerkers leggen volgende week en de week daarna plaatselijk het werk neer. Het gaat om estafettestakingen van 24 uur, die aankomende woensdag 24 augustus beginnen in de regio Noord, waar reizigers op NS-verbindingen naar en van Leeuwarden en Groningen waarschijnlijk de dupe zullen zijn. Arriva rijdt overal elders in de noordelijke provincies. Andere delen van het land zijn in de daaropvolgende dagen uitgebreider aan de beurt: regio West (26 augustus), Noordwest (29 augustus), Midden (30 augustus) en Oost & Zuid (31 augustus).
De acties volgen op de stukgelopen cao-onderhandelingen tussen NS en vakbonden FNV, CNV en VVMC. Hun ultimatum aan NS liep afgelopen vrijdag af. Als na afloop van deze stakingen de NS niet akkoord gaat met de door de bonden gestelde cao-eisen, dan volgen in de week er na landelijke stakingen, aldus FNV Spoor. CAO-onderhandelaar Huub van den Dungen vindt het alvast “onbegrijpelijk dat NS het hier op aan laat komen. NS laat ons nu geen andere keus dan over te gaan tot het daadwerkelijk plannen en uitvoeren van acties en stakingen.”
De NS zegt in een reactie teleurgesteld te zijn dat het tot acties komt. Een woordvoerder weet nog niet wat voor impact de acties hebben op reizigers. Volgens de NS zijn sommige cao-eisen van de bonden praktisch onuitvoerbaar. Het bedrijf wijst op de lastige financiële situatie bij NS als gevolg van de coronapandemie, die zorgde voor een daling van het aantal treinreizigers.
De medewerkers van NS beseffen volgens Den Dungen “heel goed” dat ze met deze acties de reizigers zullen raken. “Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers. We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt en dat er daarom treinen uitvallen en de sociale veiligheid ernstig onder druk staat. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren.” Het zit de bonden met name al enige tijd hoog dat de NS geen enkele waardering toont voor zijn medewerkers – die in tijden van corona zonder problemen door bleven werken.
Er zijn onder andere goede afspraken over sociale en gezonde roosters nodig, vindt het personeel. “Alleen dan kan NS de vacatures weer gaan invullen en de leegloop verder tegenhouden. Daarmee wordt de dienstregeling voor de reizigers weer betrouwbaar en komt de service en sociale veiligheid weer op het eerdere hoge niveau,” besluit Den Dungen.
De NS kampt al langer met een tekort aan onder meer hoofdconducteurs, machinisten en monteurs. Het bedrijf heeft 1.100 openstaande vacatures door het hele bedrijf. Behalve machinisten en conducteurs komt het bedrijf ook IT’ers, medewerkers voor veiligheid en service en bij de winkels op de stations tekort. Dit jaar zijn 220 mensen begonnen aan een opleiding tot machinist of hoofdconducteur, maar er staan nog honderden plekken open. Bij de NS werken ruim 20.000 mensen, waarvan er 16.700 onder de cao NS vallen.
- NS-medewerkers gaan vanaf volgende week estafette-staken: “Het is onbegrijpelijk dat NS het hier op aan laat komen”. Foto FNV.