NS: snelheidsverlaging op hogesnelheidslijn (HSL) onacceptabel en tegenslag voor reiziger
NS vindt het onacceptabel dat beheerder Infraspeedo pnieuw een snelheidsverlaging moet instellen op de hogesnelheidslijn (HSL). De spoorlijn, ontworpen voor een topsnelheid van 300 kilometer per uur, kent op verschillende plekken lagere maximumsnelheden van slechts 120 kilometer per uur.
Naast de binnenlandse treinen van NS maken ook NS International, Eurostar en de NMBS gebruik van deze hogesnelheidslijn. De HSL is inmiddels onmisbaar in het Nederlandse spoornet. Naast de tienduizenden binnenlandse reizigers die dagelijks gebruik maken van deze lijn, groeit ook het aantal internationale reizigers aanzienlijk.
Vanaf gisteren, woensdag 10 juli, is de snelheid op vijf locaties verder verlaagd naar 80 kilometer per uur vanwege scheurtjes in de constructie die in 2022 werden ontdekt. De nieuwe situatie leidt tot meer vertragingen voor reizigers en gemiste overstappen. NS onderzoekt momenteel met ProRail of de dienstregeling hierop moet worden aangepast.
NS ziet de snelheidsverlaging als een grote tegenvaller. In plaats van sneller, worden de reistijden langer. Deze problemen zijn al langer bekend, maar er is nog geen zicht op een snelle oplossing. NS wil met beheerder Infraspeed in overleg over de problemen. Als deze niet worden opgelost, komen de toekomstige ambities om vaker en sneller te rijden mogelijk in gevaar.
- NS vindt snelheidsverlaging op hogesnelheidslijn (HSL) onacceptabel en tegenslag voor reiziger. Foto NS.