NS toonde de nieuwe ICNG (‘de wesp’) dit weekend aan 3.500 belangstellenden; 20 stuks ook geschikt voor verbinding met Brussel
Afgelopen weekend maakten 3.500 treinfans kennis met de nieuwste Intercity van NS: de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG).
NS en treinproducent Alstom willen de eerste reizigers voor het eind van dit jaar in de nieuwe treinen, waarvan er 99 zijn besteld, laten stappen.
Tijdens de publiekspresentatie langs het perron van Rotterdam Centraal zagen de reizigers hoe de 12-jarige treinfan Thomas Bij den Dijk samen met machinist Geert-Jan Buth het startschot gaven in aanwezigheid van Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur NS en Henri Poupart-Lafarge, CEO van treinfabrikant Alstom.
Alstom ontwikkelt voor NS 99 van deze snelle Intercity’s, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur verbindt de ICNG steden en regio’s sneller met elkaar, op de hogesnelheidslijn én het conventionele spoor. Door extra aandrijving, trekt deze trein sneller op dan gebruikelijke treinen op de hogesnelheidslijn, wat goed van pas komt bij relatief veel stops. 20 van de 99 Intercity’s zijn ook geschikt voor het Belgische spoor. Zo kan de verbinding naar Brussel verder worden verbeterd, een lang gekoesterde wens van onze reizigers naar het zuiden.
De trein zal door het hele land gefaseerd worden ingezet. De trein gaat eerst over de Hogesnelheidslijn rijden op de route Amsterdam – Rotterdam – Breda. Daarna ook (deels over de Hogesnelheidslijn ) op de route Den Haag – Rotterdam – Eindhoven en ook over de hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel. Later rijdt de ICNG ook vanaf de hogesnelheidslijn uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid door via Zwolle naar Leeuwarden en Groningen. De ICNG wordt daarmee de komende 30 jaar een iconisch beeld in het Nederlandse landschap.
Inmiddels is het uitgebreide test- en opleidingsprogramma in Nederland van start gegaan. Honderden machinisten en conducteurs worden het komende jaar opgeleid om op deze nieuwe trein te werken. Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur NS: “De Intercity Nieuwe Generatie wordt echt een fijne trein voor onze reizigers en het vlaggenschip van onze vloot. Hij geeft antwoorden op de maatschappelijke vraagstukken van vandaag. Onze trein rijdt op windenergie, stoot geen CO2 uit en is energiezuinig. Daarmee draagt de ICNG bij aan het tegengaan van klimaatverandering en het bereikbaar houden van Nederland, ook over de grens. Deze Intercity zal z’n plek in het Nederlandse landschap verdienen en jong en oud comfortabel op de plek van bestemming brengen.”
“De teams van NS en Alstom werken intensief samen om de ICNG voor Nederland te ontwikkelen,” vult Henri Poupart-Lafarge, CEO Alstom aan: “Centraal daarbij staan de behoeften van de reiziger én de medewerkers van de NS-medewerkers die op de trein werken. Dit zorgt voor een nieuwe reiservaring in Nederland. Het resultaat is een moderne, snelle, comfortabele en betrouwbare trein, gebaseerd op de bewezen technologie van ons Coradia-platform. Dit type trein is in een korte tijd enorm populair geworden. Acht treinbedrijven in zeven landen hebben inmiddels voor dit platform gekozen om toekomstige mobiliteisambities in te vullen. We zijn trots dat NS daar onderdeel van is.”
- NS toonde de nieuwe ICNG (‘de wesp’) dit weekend aan 3.500 belangstellenden; 20 stuks ook geschikt voor verbinding met Brussel. Foto NS.