NS wil dat ACM zich toch uitspreekt over Arriva’s treinplannen tussen Groningen en Parijs
Het starten van een nieuwe treindienst tussen Groningen en Parijs is nog geen gelopen race, aldus RTV Noord. NS willen dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) alsnog onderzoek gaat doen naar de economische gevolgen van de verbinding. Arriva wil vanaf de zomer 2026 dagelijks een treindienst aanbieden tussen Groningen en station Gare du Nord, in Parijs. Onderweg stopt de trein in Zwolle, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Behalve Arriva ziet ook het (onbekende) bedrijf Heurotrain een vergelijkbare verbinding wel zitten.
Arriva maakte afgelopen zomer bekend plannen te ontwikkelen voor een rechtstreekse verbinding tussen Groningen en Parijs en werkt gestaag verder aan het uitwerken van die plannen, omdat het verkrijgen van de juiste rijpaden voor internationaal verkeer veel tijd vergt.
Eerder liet de ACM weten de economische toets niet te kunnen doen. Arriva diende in juni 2023 een aanvraag in bij toezichthouder ACM om de verbinding te mogen starten. De ACM moest vervolgens beoordelen wat de economische gevolgen van de nieuwe treindienst zouden zijn, en of deze negatieve invloed heeft op de treindiensten in de hoofdrailconcessie.
Op het moment dat Arriva de aanvraag deed was nog niet bekend welke vervoerder op het hoofdrailnet mocht gaan rijden. Ook was nog niet duidelijk welke diensten er onder de hoofdrailconcessie zouden gaan vallen. De ACM oordeelde daarom dat de economische toets niet gedaan kon worden.
Inmiddels is duidelijk dat de NS tot en met 2033 de hoofdrailconcessie heeft gekregen. Dit houdt in dat de NS een voorkeurspositie heeft om treindiensten aan te aanbieden op het hoofdrailnet. Andere vervoerders, zoals Arriva, mogen ook treindiensten aanbieden, maar alleen als er genoeg ruimte is op het spoor en dit NS niet dwarsboomt.
Als blijkt dat de ‘dubbele verbinding’ economische schade oplevert voor de NS, dan zal het ministerie van IenW de NS hiervoor compenseren. Wel moet er dan alsnog een economische toets gedaan worden. De ACM oordeelde vorige maand dat deze toets niet gedaan kon worden. NS is van mening dat de economische toets wel degelijk afgenomen kan worden. Ook al heeft het bedrijf zelf geen plannen voor een treindienst tussen Groningen en Parijs, aldus een woordvoerder: ‘Hoewel het voor iedereen in Nederland natuurlijk fijn zou zijn om rechtstreeks met de trein naar Parijs te gaan, zien we dat de huidige verbinding past bij de huidige reisbehoefte en reizigersaantallen.’
Arriva gaat er vanuit dat de verbinding in 2026 gewoon van start kan gaan. Of de ACM het bezwaar gegrond verklaart en de toets alsnog gaat doen, is niet bekend.
- NS wil dat ACM zich toch uitspreekt over Arriva’s treinplannen tussen Groningen en Parijs. Redactiefoto.