ÖBB en Siemens Mobility-wereldpremiëre van nieuw slaaptrein-interieurs: zo gaat de nieuwe generatie Nightjets er uitzien
Tegen 2025 staat de complete nieuwe generatie Nightjets op de rails. De eerste nieuwe Nightjets – met een vertraging van zes maanden vanwege toeleveringsproblemen – stromen eind zomer 2023 in op routes van Oostenrijk en Duitsland naar Italië. Nachttreinpionier ÖBB, de Oostenrijkse spoorwegen, bestelde bij Siemens Mobility maar liefst 33 Nightjets, die een modern design hebben en meer comfort en privacy bieden.
“Nachttreinen winnen in heel Europa aan kracht, omdat ze het klimaatvriendelijke alternatief zijn voor korteafstandsvluchten,” zei Leonore Gewessler, de Oostenrijkse federale minister van Klimaatactie, bij de presentatie. “Met de nieuwe geavanceerde Nightjet van ÖBB wordt reizen naar steden als Rome, Venetië en Milaan nog gemakkelijker en comfortabeler. Als je met de nachttrein reist, kies je voor de meest relaxte manier van reizen. Je draagt ook bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot: reizen met de Nightjet is ongeveer 50 keer klimaatvriendelijker dan een vliegtuig”,
Nachttreinpionier Andreas Matthä, CEO van ÖBB, sloot zich daarbij van harte aan: “De nachttrein is het toonbeeld van duurzaam reizen geworden en onze Nightjet is een synoniem voor nachttreinen in Europa. Voor onze gasten worden comfort, modern design en meer privacy steeds belangrijker, daarom investeert ÖBB in in totaal 33 volledig nieuwe Nightjet-treinen. Het interieur van de volgende generatie Nightjets biedt gasten een nieuwe reiservaring. Met deze trein gaan we een nieuw tijdperk van nachtelijk reizen in.”
In de Siemens Mobility-fabriek in Wenen zullen in totaal 33 Nightjets van de volgende generatie worden gebouwd. Tegen het jaar 2025 zullen 33 Nightjets van de volgende generatie worden ingezet in nachttreinreizen in Oostenrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland en Nederland, ter vervanging van een groot deel van de bestaande treinen.
De nieuwe Nightjets met 7 rijtuigen bestaan elk uit twee zitrijtuigen (stuurstandrijtuig en multifunctioneel rijtuig), drie zitrijtuigen en twee slaaprijtuigen. De maximale capaciteit per trein is 254 passagiers. De lay-out combineert een geavanceerd ontwerp met meer comfort en ruimte. Door de bezetting te verminderen (tweepersoonscompartiment in slaaprijtuigen; vierpersoonscompartiment in couchetterijtuigen) en de nieuwe minicabines voor alleenreizenden, komt ÖBB tegemoet aan de wens van de gasten naar meer privacy. Alle coupés hebben hun eigen toiletten en douches hebben. En er is, naast vaste en comfortabele bedden, een gezellige zithoek.
In de toekomst biedt het multifunctionele rijtuig nieuwe en verbeterde mogelijkheden: zes fietsparkeerplaatsen voor alle fietsliefhebbers en meer ruimte voor bagage en ski- of snowboarduitrusting. Ook is er een toegankelijk compartiment met slaapbank en een badkamer die toegankelijk is via een vlakke vloer. Aan boord is er ook gratis WiFi en er is het ÖBB Railnet portaal om films en shows te streamen.
Naast conventionele stopcontacten biedt de nieuwe Nightjet ook oplaadmogelijkheden voor een reeks elektronische apparaten via USB en inductieve oplaadstations. Nieuwe ruiten die een mobiel signaal doorlaten, verbeteren de netwerkfunctie en zorgen voor een stabielere ontvangst van mobiele telefoons. In de compartimenten bevindt zich ook een bedieningspaneel met diverse gemaksfuncties zoals lichtbediening of een knop om service van het boordpersoneel op te roepen. Bovendien zijn de compartimenten uitgerust met een elektronisch toegangssysteem dat gebruik maakt van NFC-kaarten, en hebben alle rijtuigen videobewaking om passagiers te helpen zich nog veiliger te voelen.
- ÖBB en Siemens Mobility-wereldpremiëre van nieuw slaaptrein-interieurs: zo gaat de nieuwe generatie Nightjets er uitzien. Foto ÖBB/Siemens Mobility.