Omzetdaling voor 2021 plus grote raamovereenkomst met DB voor Ebusco; e-busbouwer geïnteresseerd in personeel GKN Fokker
De Deurnese e-busfabrikant Ebusco wil graag personeel van GKN Fokker in Helmond overnemen. Die vestiging wil de vliegtuigtoeleverancier sluiten, waardoor veel van de 300 medewerkers op zoek moeten naar een nieuwe baan.
Gisteren maakte Ebusco bekend dat het in 2021 de omzet hard heeft zien dalen, maar rekent dit jaar op fors herstel. De resultaten werden volgens de e-busbouwer negatief beïnvloed door de coronacrisis, waardoor er in 2020 en de eerste helft van 2021 minder ov-aanbestedingen waren. Ook had Ebusco te maken met verstoringen in de aanvoerketen die tot verschuiving van afleveringen (van 2021 naar 2022) leidden.
Eind 2021 stonden er 325 bussen in de orderboeken, waarvan 240 vaste leveringen. Inmiddels is dit jaar het aantal orders gestegen tot 1.274 bussen, onder meer dankzij een raamovereenkomst met Deutsche Bahn (DB), het grootste ov-bedrijf van Duitsland, waardoor Ebusco zijn strategische positie in Duitsland verstevigd heeft. Volgens de raamovereenkomst wordt Ebusco tussen 2023 en 2024 de primaire leverancier van zero-emissiebussen met een verlengingsoptie naar 2025 en 2026. Er is een afroepcontract voor zo’n 260 bussen overeengekomen, terwijl het maximale ordervolume onder deze raamovereenkomst 800 bussen in diverse configuraties betreft. De 260 bussen in het afroepcontract worden ingezet wanneer DB tussen 2023 en 2026 nieuwe ov-concessies in heel Duitsland verwerft.
De Ebusco-omzet daalde van 100 miljoen naar 24,3 miljoen euro, in lijn met de verwachtingen van Ebusco. De onderliggende EBITA ging van een winst van 27,1 miljoen naar een verlies van 20,5 miljoen euro. Het bedrijf schreef dit toe aan het opvoeren van de productie. Onder de streep restte een verlies van 26,8 miljoen euro (2020: winst van 31,2 miljoen euro). CEO Peter Bijvelds wees naast de kosten voor de uitbreiding van de productie ook op de extra kosten die werden gemaakt voor transport en wisselkoerseffecten die een negatieve impact hadden op de resultaatvorming.
- Omzetdaling 2020 plus grote raamovereenkomst met Deutsche Bahn voor Ebusco; e-busbouwer geïnteresseerd in personeel GKN Fokker. Foto Ebusco.