Onderzoek naar ander voordelig OV-ticket in plaats van NL-Ticket; Rover gaat door met ‘Heel Holland Reist’
Het NL-ticket lijkt, aldus Treireiziger.nl, van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten onderzoek te gaan doen naar een nog voordeligere kortingskaart voor het openbaar vervoer, een NL-ticket nieuwe stijl. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer aan de Tweede Kamer.
De Tweede Kamer heeft vorig jaar om een onderzoek gevraagd naar een klimaatticket, ook wel NL-ticket genoemd. Dit kaartje is gebaseerd op het Deutschlandticket waarmee bij onze oosterburen voor 49 euro per maand (58 euro in 2025) onbeperkt met het openbaar vervoer kan worden gereisd en dat vooral populair is in de trein. En dat laatste blijkt ook het uit onderzoek dat het NOVB heeft gedaan naar het NL-ticket. Zo’n kaartje zou vooral voordelig zijn voor de treinreiziger en niet zozeer voor reizigers met ander openbaar vervoer. Ook zou een NL-ticket het OV nauwelijks nieuwe reizigers brengen.
Nog voor er serieus sprake is van een NL-ticket, wordt er nu een andere weg ingeslagen. Het NOVB gaat een andere variant onderzoeken, die voordeliger uitpakt voor alle reizigers. Dat wordt een OVpay reisproduct waarmee voor 10 euro per maand in de daluren onbeperkt gereisd kan worden met bus, tram en metro en met zestig procent korting in de daluren met de trein. Volgens het NOVB is er met deze variant meer kans om nieuwe reizigers het OV in te krijgen.
Uit een recent onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) blijken vooral huishoudens met lage inkomens bus, tram en metro te gebruiken, zo staat in de brief van Jansen. Investeringen in het regionaal openbaar vervoer ondersteunen zo beter mensen met lage inkomens dan investeringen in het spoorvervoer, vindt het NOVB. Eerder deze week bleek uit onderzoek van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) dat een steeds grotere groep mensen moeite heeft hun vervoerskosten te betalen.
De kosten van het nieuwe kortingskaartje liggen hoger dan die van het NL-ticket. Volgens onderzoek van het NOVB zou het NL-ticket de ov-bedrijven 330 miljoen aan inkomstenderving kosten. Het nieuwe kaartje komt op 420 miljoen euro inkomstenderving. Een Rijksbijdrage zit er niet in, meldt Jansen in de brief aan de Kamer.
In het vervolgonderzoek naar het nieuwe kaartje gaat de NOVB onder meer kijken of het kaartje toegespitst kan worden op bepaalde doelgroepen, zoals bijvoorbeeld mensen met lage inkomens. De resultaten van het vervolgonderzoek van het NOVB worden halverwege 2025 verwacht.
Ondertussen loopt er een campagne van reizigersorganisatie Rover voor een NL-ticket, naar Duits model. Rover begon de campagne twee weken geleden en heeft inmiddels meer dan 10.000 steunbetuigingen binnen voor dit kaartje. Rover vindt dat er in Nederland te weinig wordt gedaan om meer mensen het openbaar vervoer in te krijgen. Beter veel mensen met een goedkoop kaartje in bus en trein dan weinig mensen met een duur kaartje, aldus Rover.
Rover ziet de nieuwe ontwikkeling als steun voor een NL-ticket. ”Het is een goed startpunt om te beginnen bij reizigers die door de hoge prijs van het openbaar vervoer niet of onvoldoende kunnen reizen”, zegt Rover directeur Freek Bos. ”Zo ontstaat er bereikbaarheid voor iedereen.” Volgens Bos kan vanuit ‘deze versie van het NL-ticket’ doorgewerkt worden naar een landsbreed NL-ticket.
De Heel Holland Reist campagne van Rover gaat onverminderd door, aldus Bos. ”Dit is nog steeds onderdeel van de politieke besluitvorming en komt er medio 2025 een uitgewerkt voorstel. Er is daarom nog alle reden om door te gaan met onze campagne.”
- Onderzoek naar ander voordelig OV-ticket in plaats van NL-Ticket; Rover gaat door met ‘Heel Holland Reist’. Illustratie Rover.