Onderzoek naar brand eerste Arriva-waterstofbus afgerond: oorzaak waterstoflekkage
Het onderzoek naar de brand van de eerste waterstofbus van Arriva in de stalling van Doetinchem (inmiddels in de herbouwfase) is afgerond en in overleg met provincie Gelderland en busfabrikant Solaris, is besloten om door te gaan met de inzet van de waterstofbussen in de dienstregeling in de Achterhoek. Samen met provincie Gelderland zet Arriva hiermee een grote stap naar een CO2-neutrale toekomst.
Meteen na de brand werd op verzoek van Arriva een omvangrijk en gedegen onderzoek met alle betrokken partijen gestart onder leiding van het Nederlands Onderzoeks Instituut (NLOI). Uit het onderzoek werd duidelijk dat er waterstof heeft gelekt. De exacte oorzaak van de lekkage valt niet meer eenduidig te achterhalen. De aanbevelingen en testprotocollen die uit het onderzoek zijn gekomen, zijn strikt opgevolgd en erop gericht om lekkage van waterstof te voorkomen.
Om verder te gaan met dit voor Arriva Nederland unieke waterstofbusproject, heeft altijd vooropgestaan dat Arriva de bussen alleen de weg opstuurt wanneer dit op een veilige en verantwoorde manier kan. Solaris heeft op basis van het NLOI-onderzoek en de aanbevelingen die daaruit voortvloeiden, in overleg met Arriva aanpassingen doorgevoerd. Deze aanpassingen zijn door onafhankelijke deskundigen gecheckt.
De afgelopen periode stond onder meer in het teken van het opleiden van chauffeurs en de opleidingen van de monteurs. De bussen worden – totdat de nieuwe vestiging in Doetinchem klaar is – onderhouden in de Arriva werkplaats in Groenlo. Deze is speciaal daarvoor aangepast met onder meer brandwerende scheidingswanden zodat de vestiging voldoet aan de vereiste wet- en regelgeving om onderhoud te kunnen doen aan waterstofbussen.
• Gedeputeerde Jan van der Meer vulde vrijdag 14 april de eerste Urbino 12 waterstofbus. Foto Arriva.