Onderzoek Way To Go: Deelfietsen en -steps vullen gaten in openbaar vervoer
Uit een enquète onder 4.100 gebruikers blijkt dat fiets- en stepdelers zich duurzamer verplaatsen dan de gemiddelde Vlaming, noteert Netwerk Duurzame Mobiliteit. Voor het eerst in België hebben acht aanbieders van deelfietsen en -steps samen met Way To Go en de Universiteit Antwerpen de structurele impact van fiets- en stepdelen onderzocht. Uit de bevraging bij 4.100 gebruikers blijkt dat fiets- en stepdelers zich duurzamer verplaatsen dan de gemiddelde Vlaming. (Klik hier voor het volledige impactrapport over fiets- en stepdelen)
Voor het eerst in België hebben acht aanbieders van deelfietsen en -steps samen met Way To Go en de Universiteit Antwerpen de structurele impact van fiets- en stepdelen onderzocht. Uit de bevraging bij 4.100 gebruikers blijkt dat fiets- en stepdelers zich duurzamer verplaatsen dan de gemiddelde Vlaming.
Deelfietsers en deelstepgebruikers nemen wekelijks veel vaker de bus, tram en metro dan de gemiddelde Vlaming (29% van de deelfietsers, 41% van de deelstepgebruikers vs. 11% van de Vlamingen). Ze gaan wekelijks veel vaker met de trein (29% van de deelfietsers, 28% van de deelstepgebruikers vs. 8% van de Vlamingen) en verplaatsen zich ook vaker te voet (87% van de deelfietsers, 86% van de deelstepgebruikers vs. 76% van de Vlamingen).
Waarom kiezen mensen voor een deelfiets of deelstep? Gebruikers kiezen voor deelfietsen of -steps wanneer er geen of te weinig bussen of trams rijden, om drukte in de spits te vermijden of om ’s avonds snel en veilig thuis te geraken wanneer er geen openbaar vervoer meer rijdt. Het gaat dus vaak om strategische keuzes die het openbaar vervoer aanvullen.
“Dit bevestigt dat deelmobiliteit een noodzakelijke schakel is geworden in de mobiliteitsmix, niet enkel een spontane keuze,” zegt Jeffrey Matthijs, directeur van Way To Go. “Deelfietsen en -steps en openbaar vervoer zijn geen concurrenten, maar versterken elkaar. Hier liggen duidelijke kansen voor openbaar vervoermaatschappijen om combitickets en -abonnementen te maken die deelfietsen en deelsteps integreren in openbaar vervoer.”
De invloed van deelmobiliteit reikt verder dan enkel het dagelijkse verplaatsingsgedrag. Gebruikers bezitten opvallend minder voertuigen: 43% heeft geen eigen auto (tegenover slechts 19% van de Vlaamse bevolking) en slechts 65% heeft een eigen fiets (tegenover 80% gemiddeld). Deelmobiliteit zorgt er bovendien voor dat mensen hun eigen voertuigen wegdoen: in de 12 maanden voor de bevraging heeft 6% van de respondenten de eigen auto weggedaan en 5% de eigen fiets.
- Onderzoek Way To Go: Deelfietsen en -steps vullen gaten in het openbaar vervoer. Zoals bij de OV-fiets van NS. Redactiefoto.