Op 11 december neemt EBS het stuur over van Keolis in de IJssel-Vecht-regio: ‘Wat verandert er?’
Busvervoerder EBS neemt op 11 december het stuur in de regio IJssel-Vecht over van Keolis. Alles gaat mee, ontdekte de regionale krant De Stentor. Inclusief 234 van de 256 elektrische bussen en alle 600 chauffeurs. Is EBS er klaar voor? Wat verandert er voor de reizigers? Directeur Wilko Mol belooft “heel wat verbeteringen”, maar zegt ook: “We gaan niet veranderen om het veranderen. Wat goed is, blijft.”
Nee, niet alles is af. Directeur Wilko Mol van busvervoerder EBS (Egged Bus Services, dochter van het Israëlische busbedrijf Egged) windt er geen doekjes om. Als hij 11 december het stuur overneemt van Keolis ligt er nog wat huiswerk. Het grootste vuiltje: de elektrische busvloot die hij verplicht van Keolis overneemt, is niet helemaal ‘pijnvrij’. De bussen van de Chinese fabrikant BYD kampen al sinds de introductie twee jaar geleden met problemen. Die zouden uiterlijk deze zomer allemaal zijn opgelost.
Maar dat lukte dus niet. En ook niet voor 11 december. BYD heeft meer tijd nodig. EBS houdt een vinger aan de pols, net als de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, de opdrachtgevers voor de ov-concessie IJssel-Vecht. Als niet alles in orde is, gaat Mol in gesprek over de overnameprijs. Eerder zei Mol dat de bussen ‘in de kern goed’ zijn. En dat hij er vertrouwen in heeft dat alle problemen worden opgelost. Nu moet hij toch wat teleurstelling wegslikken. Zoals hij het zelf zegt: “Ik had liever gehad dat alles af was. Maar tegelijk moet je zoiets niet overhaast willen doen. Liever wat langer en dan goed. Maar het is wel jammer.”
EBS is sinds tien jaar in Nederland actief als een van de vijf buitenlandse bedrijven die het ov in Nederland verzorgen.
EBS telt 1000 medewerkers die verspreid over zes vestigingen in drie regio’s in de Randstad werken. IJssel-Vecht wordt de vierde concessie en is meteen ook de grootste: het bedrijf krijgt er in een klap 1000 medewerkers bij. EBS neemt die concessie over van het Franse Keolis dat anderhalf jaar geleden IJssel-Vecht ‘won’ maar wegens onregelmatigheden moest inleveren.
Met de concessie mag EBS in opdracht van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland 13 jaar het openbaar busvervoer IJssel-Vecht rijden. Dat kost de provincies ruim 1 miljard euro. In totaal gaat het om zo’n 17 miljoen reizigers per jaar, hoewel dat aantal door corona is verminderd.
Mol’s teleurstelling geldt ook enigszins het informatiesysteem op internet. “In de basis staat dat wel. Maar we hadden net nog wat meer informatie willen bieden.” De provincies zouden de website (een ‘reisplatform’) regelen. Wat nog ontbreekt is bijvoorbeeld een chatbot, een robot die reizigers in een chatsessie antwoordt kan geven op vragen. Dat soort extra services vindt Mol belangrijk.
Maar voor de rest staat alles klaar om 11 december vlot uit de startblokken te schieten. De allerlaatste klus is de bestickering. De bussen verschieten niet meteen van kleur. De grote letters RRReis – het handelsmerk van IJssel-Vecht met voor iedere provincie een R – blijven er gewoon op. Alleen de kleine lettertjes Keolis maken plaats voor EBS. En ook de dienstregeling gaat echt niet helemaal op de schop, zegt Mol. “Ja, we willen verbeteren, maar we gaan niet veranderen om het veranderen. Wat goed is, blijft.”
OV-experts noemden eerder de reiziger al ‘de winnaar van de nieuwe concessie’. Dat moet EBS nu wel gaan waarmaken.
EBS belooft onder andere dat de bereikbaarheid (van regionale centra en ook in landelijke gebieden) ‘minimaal gelijk blijft’, maar komt ook met extra service online en met stewards op de stations en nieuwe en snellere verbindingen. Er komen onder andere rechtstreekse sneldiensten tussen Harderwijk en Apeldoorn, Zwolle en Apeldoorn en tussen Dedemsvaart en Zwolle.
Als op 11 december de knop omgaat is dat voor Mol ‘een spannend moment’: “Ja, ook al ben je er klaar voor en ook al zitten straks dezelfde chauffeurs achter het stuur. Wij werken met hele andere systemen dan Keolis, delen van de dienstregeling veranderen, er zitten andere mensen in de aansturing… Vergelijk het met een nieuw huis. Je hebt de sleutel. Je weet hoe de woning eruit ziet. Maar op dag dat je deur opendraait is er toch opwinding.”
Eind volgend jaar breidt IJssel-Vecht verder uit en komen Lelystad en IJsselmond erbij. Mol moet daarvoor nog 31 extra elektrische bussen aanschaffen. Wat nu al vaststaat: dat worden niet BYD-bussen.
- Op 11 december neemt EBS het stuur over van Keolis in de IJssel-Vecht-regio: ‘Wat verandert er?’ “Wat goed is, blijft,” aldus CEO Wilko Mol.