Opinie lezers Leeuwarder Courant over Lelylijn: 52 procent heeft liever geen Lelylijn
Nu de komst van de Lelylijn van de Lelylijn van Lelystad naar Groningen (en verder) vrijwel zeker is, was de Leeuwarder Courant benieuwd naar de mening van haar lezers over die komst. “Ben jij blij met de nieuwe Lelylijn? De meerderheid is niet blij met de nieuwe treinverbinding, 52 procent ziet liever geen Lelylijn.”
Tegenstanders willen het liefst dat Friesland niet verandert: “De Lelylijn is straks het argument dat Friesland volgebouwd moet worden met woningen. Dan hebben we hier straks ook Randstad. Friesland moet blijven zoals het is. Dat beetje tijdwinst op je reis is dat niet waard”, laat Simon Baron weten. Ook zijn er lezers bang dat de huizenprijzen stijgen als ‘westerlingen’ hier naartoe komen: “Komen te veel westerlingen hier naar toe worden huizen nog duurder”, zegt K. Dijkstra.
“Weg natuur, weg rust, weg betaalbare woningen”, schrijft Sandra G. Want naast dat de huizen misschien de duur worden maken mensen zich ook zorgen om de rust en de natuur. Frank de Vries: “Ik ben niet blij met de Lelylijn. Verbeter bestaande trajecten maar leg geen duur spoor aan ten koste van natuur.” Kees D.’s mening is steviger: “Weer een onzalig plan uit de Randstad, bedacht door bureaucraten uit de Randstad. Huizen worden dan weer duurder, we importeren de problemen van de Randstad, verkeersinfarcten, natuur gaat kapot, weg rust en ruimte, lawaaioverlast, verkeersinfarcten en klagen over de boeren.”
Lezers vragen zich ook af waarom er eerst niet wordt gekeken naar de flessenhals bij Meppel. Zo laat Tjitte V. weten: “Ik vind de Lelylijn niet per se nodig! Ik vind dat het geld beter kan worden geïnvesteerd in lokale verbindingen én het oplossen van de ‘flessenhals’ Meppel/Zwolle”.
Voorstanders zien de Lelylijn juist als oplossing van de flessenhals: “We zijn als Noorden moeilijk bereikbaar en hebben vaak last van de bottleneck Meppel-Zwolle”, zegt Anna van Dijk. “Het wordt tijd dat het Noorden beter bereikbaar wordt,” schrijft Arjen Dijkstra. “Daardoor wordt het makkelijker om te werken in de Randstad of een dagje uit te gaan.”
Ook zien lezers veel positieve aspecten voor de economie: “Een aanzienlijk snellere reistijd, een impuls voor de economie en een manier om beter op de kaart te staan in Nederland. En niet te vergeten een back-up spoorlijn mochten er dan nóg problemen zijn tussen Zwolle-Leeuwarden”, zegt Thijs W. “Een betere verbinding heeft veel voordelen voor mensen die in het Noorden wonen en in het Westen willen werken. Doorgaans kan je daar meer geld verdienen. Daarnaast word het nu nog aantrekkelijker voor bedrijven om zich hier te vestigen. Dat is goed voor de lokale economie”, vindt Jaimy V.
Jelmer de Haan zegt dat het tijd is dat Drachten een station krijgt: “Het reizen wordt hierdoor makkelijker en dan heeft eindelijk een groot dorp als Drachten ook een treinverbinding.’ Volgens Harmen de Jong zorgt de Lelylijn er ook voor dat Friesland niet op zichzelf gericht blijft: “Friesland hoort ook bij Nederland/Europa en moet geen ‘eiland’ blijven! We verbreden ons gezicht en kunnen meer mensen kennis laten maken met onze mooie provincie!”.
Stephan Meijerhof is voor de Lelylijn en ziet alleen maar voordelen: “Verkorte reistijden naar de Randstad plus het knooppunt Zwolle omzeilen. Meer wonen en werk naar het Noorden, en Drachten ontsluiten. Dit is alleen maar goed voor de drie Noordelijke provincies. Ik ben 100% voor!”.
- Dat de Lelylijn waarschijnlijk Assen niet aandoet, vindt de provincie Drenthe niet erg, zo lang de ‘flessenhals’ bij Meppel maar wordt opgelost. Redactiefoto.