Opnieuw teleurstellende cijfers bij e-bussenbouwer Ebusco, verliezen hoger dan verwacht
De jaarcijfers over 2023 van de fabrikant van elektrische bussen Ebusco in Deurne, die vandaag werden gepresenteerd, vielen ondanks eerdere winstwaarschuwingen nog negatiever uit dan verwacht. Analisten rekenenden op een negatief brutobedrijfsresultaat (ebitda) van ruim € 60 mln. Dat viel bijna € 36 mln hoger uit. Ook het nettoverlies nam fors toe.
De omzet daalde ten opzichte van een jaar ervoor met zo’n € 9 mln naar ruim € 102 mln. CEO en oprichter Peter Bijvelds spreekt van een teleurstellend jaar waarin beloften niet zijn waargemaakt. “We moeten het beter doen, en we kunnen het beter doen. Dat zijn we verplicht aan onze klanten, onze medewerkers, onze leveranciers en onze aandeelhouders.” De koers van het Ebusco-aandeel stond in de loop van deze ochtend zo’n 9% in de min.
Ebusco kwakkelt al enige tijd. Daardoor moest het bedrijf recent nieuw kapitaal ophalen via een aandelenuitgifte en verplaatste de directie de productie van bussen grotendeels naar Chinese en Portugese onderaannemers vanwege aanhoudende problemen in de logistieke keten. Ook andere busconstructeurs kampen overigens met deze logistieke problemen.
Voor 2024 verwacht Ebusco betere resultaten. Het mikt op een omzet van €325 mln. De dieprode cijfers over 2023 zijn volgens Ebusco deels het gevolg van hogere materiaal- en personeelskosten. Daarnaast meldt de busconstructeur in zijn jaarverslag dat het boetes heeft gekregen voor verlate levering en twee contracten onder de streep verlieslatend waren. Ook had het bedrijf kosten als gevolg van schadeclaims van klanten. De verwachting is dat ook in 2024 er nog boetes komen vanwege te laat geleverde bussen.
Om de uitgaven terug te dringen heeft het bedrijf eind februari tientallen banen geschrapt bij zijn hoofdvestiging in Deurne. Uitzendkrachten en medewerkers met een tijdelijk contract zijn overbodig geworden nu het bedrijf zijn productie grotendeels heeft uitbesteed aan buitenlandse partijen. Volgens Ebusco gaat het met name om ondersteunende kantoorfuncties. Eind 2023 had het bedrijf 518 fte’s, terwijl het er een jaar eerder 409 waren.
Ook andere busconstructeurs hebben het moeilijk. Van Hool koerst af op een faillissement en co-CEO Marc Zwaaneveld hoopt overnemers te vinden voor verschillende bedrijfsonderdelen (zie ook het artikel hierboven). VDL Bus & Coach kampt ook met onderdelentekorten en logistieke problemen. Het bedrijf schreef als gevolg daarvan in de eerste helft van 2023 rode cijfers. Het moederbedrijf VDL Groep presenteert deze vrijdag de jaarcijfers. Het orderboek van VDL Bus & Coach is compleet gevuld en het bedrijf neemt – zeker waar het om touringcars gaat – op dit moment geen nieuwe orders voor 2024 aan. In april opent het bedrijf een nieuwe productievestiging voor e-bussen in het Vlaamse Roeselare.
- Opnieuw teleurstellende cijfers bij e-bussenbouwer Ebusco, verliezen hoger dan verwacht. Foto Ebusco.