Oproep mobiliteitsexperts en sociale organisaties: ‘Het bus- en tramvervoer in Vlaanderen moet niet afgebouwd, maar uitgebouwd worden’
Het bus- en tramvervoer in Vlaanderen moet niet afgebouwd, maar uitgebreid worden. En dat zal extra overheidsgeld vergen, menen mobiliteitsexperts en sociale organisaties.
“Mogen de gebruikers van het openbaar vervoer nog iets verwachten van de Vlaamse regering, nu de Vlaamse minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open VLD), op Radio 1 heeft verklaard dat De Lijn geen bijkomende middelen krijgt? Tot 2027, zegt ze, ligt in het openbaredienstencontract (ODC) vast hoeveel geld De Lijn kan besteden. Voor de vervoersmaatschappij, die na jarenlange besparingen tijdens vorige legislaturen eerder op een uitgeperste citroen dan op een florissant overheidsbedrijf lijkt, betekent het dat ze met hetzelfde bedrag steeds meer moet doen. Nochtans beweert de Vlaamse regering dat ze een modal shift wil bereiken, van de auto naar 40 tot 50 procent duurzame verplaatsingen: te voet, met de fiets of het openbaar vervoer. Maar zonder bijkomende financiering blijven dat holle woorden.”
“Minister Peeters herhaalt ten overvloede dat ze ‘niet op De Lijn heeft bespaard’, maar dat klopt niet. Volgens het ODC dat zij met De Lijn afsloot, moet het vervoerbedrijf 188 miljoen euro aan efficiëntiewinsten boeken tegen 2027. Nog tijdens deze legislatuur gaat het om 42,5 miljoen euro. Bovendien is de overheidsdotatie dan wel nominaal gestegen, in de praktijk heeft De Lijn door de niet volledig gecompenseerde inflatie toch minder middelen ter beschikking. Peeters berispte in het Vlaams Parlement directeur-generaal Ann Schoubs: De Lijn moet ‘stoppen met zagen en klagen’ en creatief naar oplossingen zoeken. Maar tegelijk bindt de minister De Lijn aan handen en voeten door op te leggen dat de tarieven gedurende twee jaar niet mogen stijgen. Zo dalen de inkomsten van De Lijn.”
“Ondanks een lopende procedure dwong de minister De Lijn eerder om de Limburgse Spartacuslijnen niet met sneltrams maar met bussen te exploiteren. Zo maakt ze de doelstellingen van het nieuwe netwerk onhaalbaar. Liever dan te investeren in degelijk openbaar vervoer zal Vlaanderen de Nederlanders hiervoor wellicht 23 miljoen euro schadevergoeding moeten betalen.”
“Gaat Vlaanderen er met de invoering van de basisbereikbaarheid dan niet op vooruit? Soms wel, namelijk daar waar er meer bussen zullen rijden. Maar door de opgelegde budgetneutraliteit kan dat alleen als De Lijn elders ritten en lijnen schrapt. Dat het concept ‘vervoer op maat’ soelaas brengt als een reguliere buslijn verdwijnt, is een sprookje. Want waar gaat De Lijn daarvoor het geld halen? Per vervoerde reiziger is ‘vervoer op maat’ bijna altijd duurder dan een reguliere bus. En dan hebben we het nog niet over dorpskernen en hele stadswijken waar vandaag nog wel bussen rijden, maar die De Lijn in de toekomst niet meer zal bedienen. Er zullen heel wat reizigers uit de boot vallen. Voor een meerderheid van hen is er geen alternatief en dreigt er dus vervoersarmoede.”
- Oproep mobiliteitsexperts en sociale organisaties: ‘Het bus- en tramvervoer in Vlaanderen moet niet afgebouwd, maar uitgebouwd worden’.