Optimisme of alsnog vrees voor faillissement Ebusco: “Meest efficiënte bus in de wereld”, stellen Bijvelds & Co
Ebusco leeft nog, stelde het Eindhovens Dagblad (ED), de regiokrant die de ontwikkelingen in het Deurnese bedrijf op de voet volgt. Tijdens de aandeelhoudersvergadering afgelopen maandag straalde het bestuur van de bussenbouwer – en de aandeelhouders – optimisme uit, aldus de krant. Dat terwijl de waarde van de aandelen vrijwel halveerde. Er blijven veel faillissementsrisico’s.
Het was een onwerkelijk beeld. Maandag lichtte Peter Bijvelds de aandeelhouders van Ebusco in over de situatie bij de noodlijdende bussenfabrikant uit Deurne. De oprichter werd een jaar geleden aan de kant gezet als topman, maar bleef aan als lid van de raad van bestuur. Tijdens de aandeelhoudersvergadering voerde hij als vanouds het woord. Bijvelds en Van Maanen nemen voorlopig gezamenlijk de leiding op zich. Medebestuurder Michel van Maanen verbleef in het buitenland. Deze situatie is tekenend voor de stand van zaken bij de voor zijn leven vechtende Deurnese e-bussenbouwer. Ebusco zoekt – opnieuw – naar een nieuwe bestuursvoorzitter en een financieel directeur. Bijvelds en Van Maanen nemen voorlopig gezamenlijk de leiding op zich.
Ook voor de financiering zijn noodverbanden aangelegd. De banken ING en Rabobank zijn afgehaakt. De bestaande bankleningen zijn overgenomen door twee investeerders, Heights en Kabuto. Om zonder bankfinanciering te kunnen blijven draaien, krijgt Ebusco hulp van een Chinese productiepartner. Die stelt negen miljoen euro aan werkkapitaal beschikbaar voor de productie van bussen. Dezelfde partij verleent uitstel van betaling voor een schuld van twee miljoen euro. Met een andere Chinese producent is Ebusco in gesprek over de verkoop van onderdelen uit de eigen voorraad. In totaal kan dit tientallen miljoenen euro aan kasgeld opleveren. “We leveren ook bussen af. Dat levert veel cash op”, stelde Bijvelds in het ED.
Het grootste gevaar voor Ebusco zijn de tekorten aan kasgeld, nodig om onderdelen in te kopen voor nieuwe bussen en voor vervanging of onderhoud van eerder geleverde voertuigen. Een ‘significante kapitaalinjectie’ is noodzakelijk om te blijven voortbestaan, herhaalt het bedrijf steeds opnieuw.
Ebusco zoekt voor de langere termijn een sterke partner. Tot nu toe ging het tijdens diverse financiële reddingsoperaties in zee met verschillende partijen.
Zo werd de Chinese batterijenfabrikant Gotion aandeelhouder en kreeg het zetels in de raden van bestuur en commissarissen. Green Innovation en Kabuto Technology krijgen dezelfde positie. Over beide partijen is weinig bekend. Green Innovation geldt als een Taiwanese investeerder. Over Kabuto lichtte Bijvelds een tipje van de sluier op: de Japanse fabrikant van (motor- en fiets)helmen heeft een ‘engineering-tak’ die van toegevoegde waarde zou zijn.
Kan Ebusco overeind blijven? Aan de kwaliteit van de elektrische bussen zal het niet liggen, vertelden Bijvelds en voorzitter Derk Haank van de raad van commissarissen het ED in koor. “Zonder arrogant te zijn: we hebben de meest efficiënte bus in de wereld”, antwoordde Bijvelds op de vraag in hoeverre de reputatie van Ebusco is beschadigd doordat voortdurend afgesproken leveringstermijnen niet werden gehaald.
Na het optimisme van de Ebusco-bestuurders ontvingen aandeelhouders dinsdag schriftelijke informatie met een opsomming van risico’s. Beleggers worden meerdere keren gewezen op het risico van een faillissement bij de uitgifte van extra aandelen aan partijen die hebben geholpen bij reddingsoperaties. De genoemde risico’s zijn onder meer het tekort aan kasgeld, de kwaliteit van in China geproduceerde bussen, opnieuw vertraagde afleveringen, annulering van orders en het niet kunnen aantrekken van voldoende gekwalificeerd personeel.
- Optimisme of alsnog vrees voor faillissement Ebusco: “Meest efficiënte bus in de wereld”, stellen Bijvelds & Co. Logo Ebusco.