OV-ticket van 49 euro voor heel Duitsland vordert tergend langzaam
Er zijn blijkbaar nog veel onbeantwoorde vragen over het Duitsland-ticket: volgens een recent rapport moeten de federale en deelstaatregeringen nog veel details op elkaar afstemmen. Vertegenwoordigers van consumentenorganisaties klagen: “Er zijn te veel fouten gemaakt”. Voor een recente topconferentie in Berlijn over de ‘Mobilitätswende’, de nieuwe aanpak van de mobiliteit, werden naast vertegenwoordigers van deelstaten en de federale overheid, vrijwel zonder uitzondering vertegenwoordigers van de Duitse autoindustrie uitgenodigd.
Blijkbaar is er een probleem met de uitvoering van het geplande ticket van 49 euro. Volgens een rapport van de ‘Rheinische Post’ van vorige week zijn er nog tal van onbeantwoorde vragen over het geplande lokale en regionale vervoerbewijs dat in heel Duitsland geldig moet zijn. Er resteren nog tal van vragen over juridische aspecten, de tariefregels, de vervoersvoorwaarden en de technische uitvoering.
Net als voordien werken de federale en deelstaatregeringen samen met vertegenwoordigers van de gemeenten en ov-bedrijven “om de voorwaarden te creëren voor een zo aantrekkelijk mogelijk aanbod”, aldus de informatie in een verklaring van het ministerie van Vervoer. Er zijn nog “een aantal openstaande punten” over de invoering van het zogenaamde Duitsland-ticket, die momenteel worden opgehelderd. Volgens het ministerie van Vervoer zou het wetgevingsproces voor de invoering van het ticket begin dit jaar moeten plaatsvinden.
Volgens een rapport van het redactienetwerk Duitsland (RND) moeten de federale en deelstaatregeringen het er nog over eens worden of het ticket alleen digitaal of ook op papier beschikbaar moet zijn. De ov-sector zou aandringen op papier, het ministerie van Vervoer geeft de voorkeur aan een puur digitale oplossing en een chipkaartalternatief.
Inmiddels wordt de vertraging van het project ondermeer door de vakbonden bekritiseerd. Het nieuwe ticket zou aanvankelijk in januari starten, daarna op 1 april en een paar dagen geleden kondigde de federale minister van Vervoer, Volker Wissing (FDP), zelfs 1 mei aan. “Maar er gebeurde niets.”
Duitsland’s grootste consumentenadvocaat, Ramona Pop, riep ondertussen op tot een rondetafelgesprek over het ticket van 49 euro om de rechten van de passagiers te versterken. “Om ervoor te zorgen dat het Duitsland-ticket werkt, moet het klantgericht zijn”, zei de voorzitter van de Federale Consumentenbond tegen de RND. “We pleiten daarom voor een ronde tafel. Zonder adequate deelname van het maatschappelijk middenveld en passagiers- en consumentenorganisaties dreigen de belangen van de consument te worden ondergesneeuwd.”
Tegelijkertijd waarschuwde Pop voor fouten in het ontwerp: “Het biljet van 9 euro inspireerde veel mensen”, zei ze. Het nieuwe Duitsland-ticket doet dat minder: “Er zijn te veel fouten gemaakt: eerst het eeuwige wachten op het kaartje. Dan vraag je je af waarom het alleen als abonnement beschikbaar zou moeten zijn. Daarnaast de beperkingen op overdraagbaarheid en de afhaalmogelijkheden”.
De minister van Vervoer van Nedersaksen, Olaf Lies, heeft inmiddels aangekondigd dat hij verwacht dat het landelijke 49-eurobiljet op 1 mei wordt ingevoerd. Dit zogenaamde ‘Deutschlandticket’ is een essentieel onderdeel van de mobiliteitsomslag en moet de huidige ov-tariefjungle opruimen, zei de SPD-politicus woensdag. Lokaal vervoer moet aantrekkelijker worden gemaakt door een frequentere dienstregeling en nieuwe voertuigen en haltes.
• Ticket van 49 euro voor heel Duitsland vordert tergend langzaam. Redactiefoto.