Pas volgende week een oplossing over Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal; Laatste overleg leverde geen resultaten op
Het overleg tussen onder meer Eurostar, ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat eerder deze week plaatsvond, heeft nog niet tot een oplossing geleid voor het terminalprobleem op Amsterdam Centraal, zo melden betrokkenen aan het FD. Volgende week wordt er verder gesproken en dan zal staatssecretaris Vivianne Heijnen een besluit nemen.
Door de grootscheepse verbouwing van Amsterdam Centraal, dat geschikt gemaakt wordt voor meer treinen, is er op het huidige perron vanaf de zomer van 2024 geen plek meer voor de Eurostar-terminal. Daarin vindt de paspoort- en veiligheidscontrole plaats van de treinreizigers naar Londen. Eurostar krijgt wel een nieuwe, veel grotere terminal in de Amstelpassage, maar die zou pas in 2025 klaar zijn.
Zonder terminal kan de Eurostar niet rechtstreeks van Amsterdam naar Londen rijden. Eerder dit jaar bleek dat dit mogelijk tot wel elf maanden het geval is, wat een blamage zou zijn in de promotie van de trein als alternatief voor het vliegtuig. Aan het begin van de zomer besloten de betrokken partijen om nog een laatste poging te wagen om tot een oplossing te komen. Daarvoor werd de hulp van een gespecialiseerde Zwitserse consultancyfirma ingeschakeld.
Begin oktober zei de Eurostar-directie tegen Luchtvaartnieuws en andere internationale media dat ze op basis van de bevindingen van die consultants optimistisch is dat er een oplossing mogelijk is. De directieleden gaven ook dat er eind oktober een nieuw overleg over de kwestie zou plaatsvinden, en er kort daarna duidelijkheid zou komen.
Betrokkenen melden echter aan het FD dinsdag dat dit overleg nog niet tot het voor Eurostar gewenste resultaat heeft geleid. Het treinbedrijf wil rechtstreeks vanaf Amsterdam naar Londen blijven rijden, en anders hoogstens twee maanden niet. Eurostar zou zich in de gesprekken hierover hard opstellen.
ProRail vindt een ingrijpende aanpassing van de verbouwing te duur en tot te veel vertraging leiden. Volgens de spoorbeheerder is het een acceptabel alternatief om reizigers voortaan (tijdelijk) weer in Brussel uit te laten stappen voor de noodzakelijke controles naar Londen. Het zou de verbinding voor (lucht)reizigers aanzienlijk minder aantrekkelijk maken. Bovendien is op Brussel-Zuid de terminalruimte voor zo’n overstap ontoereikend.
De tijd dringt, want Eurostar moet binnenkort beginnen met de ticketverkoop voor de zomer van 2024. Daarom is duidelijkheid snel gewenst. Volgens de betrokkenen is er wel al één lichtpuntje: de nieuwe terminal in de Amstelpassage kan in ieder geval iets eerder open dan gedacht, waardoor de eerder genoemde onderbreking van elf maanden sowieso wat korter wordt, ongeacht wat staatssecretaris Heijnen volgende week besluit.
- Pas volgende week een oplossing over Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal; Laatste overleg leverde geen resultaten op. Foto NS.