Peter Meukens: ‘Samen sterk: dat geldt ook voor het openbaar vervoer’ – 2
Het federaal regeerakkoord van de regering De Wever wil “op korte termijn” tot een “combi-ticket” komen. “Om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken, werkt De Lijn aan ticket- en tariefintegratie met de andere aanbieders van openbaar vervoer” lezen we in het regeerakkoord van de Vlaamse regering Diependaele. Zover zijn we dus nog niet. Echte promotie van het openbaar vervoer had erin bestaan dat alle vervoersmaatschappijen samen tijdens de Europese Week van de Mobiliteit een OV-Dagkaart hadden gelanceerd voor bijvoorbeeld 15 euro voor één persoon, met 5 euro per bijkomende reiziger verhoogd tot 40 euro voor een groep van zes. Zonder beperkingen, zonder gedoe, zonder bureaucratie. Maar wel aantrekkelijk genoeg om mensen te laten stilstaan bij hun verplaatsingsgewoonten en te overhalen het openbaar vervoer uit te proberen.
In de perceptie van veel mensen is de auto een uiterst simpel, betrouwbaar en goedkoop monosysteem: stap in, vertrek en geniet van je vrijheid. Gemakshalve ontgaat hen dat de perceptie door files, verkeersonveiligheid, parkeerproblematiek, etc. helemaal niet met de realiteit overeenstemt. Het openbaar vervoer daarentegen voelen ze aan als een complex, onbetrouwbaar en duur samenraapsel van vervoerbedrijven en tickets.
De NMBS, De Lijn, de MIVB en de TEC hebben een geweldige kans laten liggen om te bewijzen dat die perceptie onjuist is. Als ze de handen in mekaar geslagen hadden, zouden ze met veel minder inspanning veel meer resultaat geboekt hebben. Een gemiste kans dus. En overigens, voor TreinTramBus moeten reizigers een OV-Dagkaart, geldig op alle openbaar vervoer in ons land, het hele jaar door kunnen kopen.
Peter Meukens is voorzitter TreinTramBus. Deze opiniebijdrage verscheen eerder in De Standaard met als titel: Het openbaar vervoer: een complex, onbetrouwbaar en duur samenraapsel van vervoerbedrijven en tickets.
- Peter Meukens: ‘Samen sterk: dat geldt ook voor het openbaar vervoer’ – 2. Redactiefoto.