Peter Meukens (TreinTramBus): “Miljarden gaan naar nieuwe wegen, de tram- en busreizigers blijven op hun honger zitten”
Vlaams mobiliteitsminister Annick De Ridder (N-VA) wil niet meer verder met de Brabanttram, een een sneltram tussen Brussel en Willebroek langs de A12. Ze trok ook een streep door de geplande vrije busbaan in Maasmechelen voor de HOV-lijn naar Hasselt. Ze wil reizigers laten beboeten die een rit met de Flexbus hebben geboekt, maar niet komen opdagen. En in de Antwerpse premetro gaan veel te dure en inefficiënte toegangspoortjes volgens haar fraude en criminaliteit volledig bannen. (Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus schreef een pittige opinie in De Standaard.)
Om diezelfde reden zegt ze dat alle reizigers vanaf nu vooraan moeten opstappen, terwijl De Lijn dat al jaren verplicht. Op de bussen tenminste, want op de meeste trams blijft de voordeur hermetisch dicht, uniek in de wereld. Intussen snoeit De Lijn op 1 juli, amper drie maanden nadat een bus- en tramticket in één klap 18 procent duurder is geworden, nogmaals in haar aanbod.
Draagt deze Vlaamse regering De Lijn en haar reizigers nog een warm hart toe? De Ridder stapt in de voetsporen van haar voorgangster, Lydia Peeters (Open VLD). Die torpedeerde in 2022 de Limburgse Spartacustramlijnen. Elektrische (tram)bussen vond ze veel beter, want die konden snel in dienst genomen worden. Drie jaar later rijden ze nog altijd niet.
Stad Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg eisen 23 miljoen euro schadevergoeding van Vlaanderen. Ze kunnen er niet mee lachen dat de beloofde sneltram tussen Hasselt en Maastricht er niet komt.
Op haar beurt smijt De Ridder nu opnieuw meer dan tien jaar studiewerk van De Werkvennootschap en De Lijn in de prullenbak. Eén dag nadat haar partijgenote Nadia Sminate, burgemeester van Londerzeel, had bekendgemaakt dat ze van een sneltram naar Brussel niet wil weten, concludeerde De Ridder dat er voor de Brabanttram langs de A12 geen draagvlak bestaat. Ten onrechte.
Met de snelbus van Brussel-Noord naar Willebroek ben je vandaag minstens een uur onderweg, in de spits nog langer. Ondanks die lange reistijd zitten de bussen goed vol. Er is dus zeker vraag naar een comfortabele sneltram die reizigers een half uur eerder op hun bestemming brengt. De kosten-batenverhouding voor die lijn was met 1,98 trouwens erg gunstig: het betekent dat elke geïnvesteerde euro er bijna twee aan maatschappelijke baten oplevert.
- Draagt deze Vlaamse regering De Lijn en haar reizigers nog een warm hart toe? Redactiefoto.