Politieke partijen ontvangen beleidssuggesties van KNV
“Nederland staat voor grote uitdagingen. Eén van die uitdagingen is om Nederland op een betaalbare, leefbare en duurzame wijze bereikbaar te houden, nu en in de toekomst,” begint de handreiking van Koninklijk Nederlands Vervoer aan alle politieke partijen in Nederland.
“Om de verduurzaming te versnellen hebben bedrijven extra hulp nodig, bijvoorbeeld in de vorm van aanschafsubsidies (zoals de aanZET-regeling) voor touringcars. In het zorgvervoer liggen er kansen om als opdrachtgever het goede voorbeeld te geven en voldoende budget te reserveren voor de inzet van zero-emissievoertuigen. Verder is het belangrijk dat de rijksoverheid regie houdt bij het creëren van voorwaarden voor het instellen van zero-emissiezones in de steden. Zo wordt voorkomen dat touringcar-, zorgvervoer en taxiondernemers geconfronteerd worden met een wirwar aan regels en er onnodig hoge kosten gemaakt worden. Ten slotte is van belang dat er voor het fossiele wagenpark (dat nog jarenlang dienst zal doen) voldoende brandstoffen (zoals biobrandstoffen) beschikbaar zullen zijn”.
Omdat mobiliteit steeds meer verbonden is, en veel mensen gebruik maken van live reisinformatie om de multimodale reis samen te stellen, een nationale regie en een eenduidige identiteit voor deelmobiliteitshubs. “Zo wordt voorkomen dat deelmobiliteit op plekken met veel aanbod gaat rondzwerven en dat op plekken met weinig aanbod een gat in de keten ontstaat. Stimuleer het aanbod op en rondom stations met een prominente plek voor deelmobiliteit.”
“Wordt koploper in de EU en stimuleer de ontwikkeling van een open publiek-privaat platform om aanbieders van mobiliteit met elkaar te verbinden. Voorkom daarmee ook dat er één monopolist ontstaat. Maak structureel geld vrij voor het beheer van publiek-private afspraken. Neem regie en stimuleer de harmonisatie van het vergunningenstelsel dat al in een aantal steden ontstaat rondom deelmobiliteitsaanbieders. Zo is het voor de reiziger altijd eenvoudig en voor de aanbieder niet nodeloos ingewikkeld. Stimuleer dat MaaS-apps via eerlijke en transparante doorverkoopprijzen kaartjes voor de hele multimodale reis kunnen aanbieden. Zo wordt het gebruik makkelijker en aantrekkelijker voor de reiziger.”
KNV vraagt ook aandacht voor vervoersarmoede. “Als sector zien wij dan ook een belangrijke opdracht om de kosten zo laag mogelijk te houden. Daarbij helpt het om belastingen vergeleken met het openbaar vervoer zo eerlijk mogelijk te houden. Collectief personenvervoer moet fiscaal gelijk behandeld worden met het openbaar vervoer. Voor beiden geld nu het lage btw-tarief. Het is belangrijk dat dit ook in de toekomst zo blijft. Voorkom onnodig hoge kosten voor het collectieve personenvervoer als het nieuwe betalen naar gebruik (BnG) ingevoerd wordt door het tarief voor ‘blauwe platen’ en touringcars op nul vast te stellen.”
“Kansen voor inclusiviteit en bereikbaarheid: Het doelgroepenvervoer en het ov staan (om uiteenlopende redenen) onder druk. Daarom wordt veel gesproken over de integratie van ov en doelgroepenvervoer. We zien daarbij kansen om het vervoer efficiënter en goedkoper te maken. De integratie kan echter alleen een succes worden wanneer er voldoende budgetten beschikbaar voor blijven. Voorkom dat integratie een verkapte bezuiniging wordt op het vervoer van kwetsbare reizigers.”
- Politieke partijen ontvangen beleidssuggesties van KNV. Ondermeer waar het gaat om de combinatie van ov en doelgroepenvervoer. Foto Gemeente Zaanstad.