ProRail en DOVA zorgen voor real-time informatie over liften op stations
ProRail en DOVA, het samenwerkingsverband decentrale OV-autoriteiten, stellen sinds begin januari real-time informatie beschikbaar over liften op stations, meldt Ineke van der Werf, hoofd OV-basis van DOVA. in de nieuwsbrief van de organisatie Vervoerders en andere belanghebbende organisaties kunnen deze informatie op termijn via hun reisinformatiekanalen beschikbaar stellen. Reizigers die afhankelijk zijn van een lift kunnen dan van tevoren zien of de lift op hun station werkt. En eventueel hier hun reis op aanpassen.
Een traject als dit is op deze schaal nog niet eerder gedaan, aldus Chiel Overgoor, domeinregisseur bij ProRail. “We hebben al onze liften voorzien van sensoren die storingen detecteren en doorgeven. Het was een flinke uitdaging om alle informatie volledig en betrouwbaar binnen te krijgen en te verwerken. Hiervoor zijn we een intensief samenwerkingstraject aangegaan met onze onderhoudspartijen van liften, NS, Samenwerkingsverband DOVA en standaardisatieplatform BISON.”
Na een intensief traject van overleggen, verfijnen en testen biedt DOVA/OV-data de informatie over de status van liften, die zij van ProRail ontvangen, sinds vorige maand definitief aan via de NDOV-loketten Reisinformatiegroep en OpenGeo. NDOV (Nationale Data Openbaar Vervoer) en DOVA werken samen aan het toegankelijk maken van (reisinformatie)data over het openbaar vervoer voor marktpartijen. DOVA bewaakt ook de kwaliteit van de data, alhoewel ProRail als bronhouder in dit geval uiteindelijk verantwoordelijk blijft voor het aanleveren van de juiste data.
Het is nu aan vervoerders en andere stakeholders om de real-time liftinformatie in hun reisinformatie te integreren. Op die manier kunnen reizigers straks zien of de lift op het betreffende station wel of niet werkt. Wie afhankelijk is van de lift kan zijn reis zo beter voorbereiden en komt niet voor verrassingen te staan. Hiermee zetten ProRail en NS een grote stap in het verbeteren van de toegankelijkheid van stations. En geven ze gezamenlijk invulling aan de afspraken in het Bestuursakkoord Toegankelijkheid.
De status van de liften is al zichtbaar in de ‘halteviewer’ van DOVA (zie https://halteviewer.ov-data.nl/) en de eerste ‘hobbyist‘ die de liftbeschikbaarheidsdata van ProRail omgezet heeft in reizigersinformatie, heeft zich ook al gemeld: www.treinposities.nl biedt zowel een overzichtslijst van liften die niet beschikbaar zijn, als real-time informatie op stationsniveau. Mooi om te zien dat het concept ‘van brondata naar real-time reizigersinformatie’ echt werkt.
Nu is het wachten op verwerking van de data in veelgebruikte nationale reisplanners zoals die van NS en 9292. Achter de schermen wordt daar hard aan gewerkt.
- ProRail en DOVA zorgen voor real-time informatie over liften op stations. Foto DOVA.