Rail-reizigersverbinding Coevorden-Bad Bentheim dichterbij door miljoenenbijdrage provincie Drenthe en IenW
De in de noordelijke provincies zo lang gedroomde reizigersverbinding per spoor tussen Coevorden en het Duitse Bad Bentheim – onderdeel van de Nedersaksenlijn – is een stap dichterbij gekomen door een miljoenenbijdrage van de provincie Drenthe en het ministerie van IenW. Samen willen ze 27,8 miljoen euro bijdragen aan de werkzaamheden op en aan het spoor van ProRail en de Bentheimer Eisenbahn. De grootste aanpassing is nodig op het station Coevorden. Daar komt een extra perron.
De rechtstreekse spoorverbinding voor reizigers tussen Coevorden en Bad Bentheim zou in 2026 in gebruik moeten worden genomen. Op het traject moet dan elk uur een trein rijden. Het plan om een reizigerstrein te laten rijden tussen de twee plaatsen is onderdeel van het plan voor de aanleg van de Nedersaksenlijn. Dat is de spoorlijn die van Groningen via Emmen naar Enschede moet lopen.
Gedeputeerde Staten van Drenthe willen bijna 10,5 miljoen euro beschikbaar stellen voor de lijn. Provinciale Staten moeten nog een besluit over het voorstel nemen. Dat gebeurt naar verwachting in de Statenvergadering van 3 april. De verwachte bijdrage van Duitsland is 37 miljoen euro.
- Rail-reizigersverbinding Coevorden-Bad Bentheim dichterbij door miljoenenbijdrage provincie Drenthe en IenW. De Bentheimer Eisenbahn AG verheugt zich al op de grensoverschrijdende lijn. Foto Bentheimer Eisenbahn AG.