Rechter verbiedt voor maandag geplande staking in busvervoer Twente
De rechter is tussenbeide gekomen in het geschil tussen de vakbond FNV en ov-bedrijf Arriva over de rij- en rusttijden. De voor komende maandag aangekondigde 24 uursstaking in het busvervoer in Twente werd verboden. Op 6 mei rijden de bussen in Twente de normale dienstregeling.
Het kort geding was aangespannen door Arriva om de staking op maandag te voorkomen. Vakbond FNV is zeer teleurgesteld over de uitspraak. “Chauffeurs worden nu verplicht om onder het huidige ongezonde noodpakket te rijden,” vertelde het RTV Oost. Al eerder noemde reizigersorganisatie Rover de aangekondigde staking “buitenproportioneel.”
De buschauffeurs wilden staken uit onvrede over de hoge werkdruk en het uitblijven van de beloofde aanpassingen in hun roosters. Arriva moet op grond van de CAO de dienstroosters van de chauffeurs inrichten volgens bepaalde normen, maar kondigde aan dit vanaf 6 mei nog niet te kunnen uitvoeren en moet daarom een zogenoemd (tijdelijk) noodpakket hanteren. Arriva had dit voorgelegd aan haar ondernemingsraad en die stemde in met dit noodpakket.
Vakbondsbestuurder Marijn van der Gaag van de FNV is ‘verschrikkelijk teleurgesteld’ over de uitspraak van de rechter. “Dit is heel erg. We hebben nu geen middel om chauffeurs onder het huidige rooster uit te krijgen. Ze worden verplicht om onder het huidige ongezonde noodpakket te rijden.” De uitwerking van de uitspraak van de rechter moet nog volgen, maar volgens Van der Gaag is de opstelling van de ondernemingsraad cruciaal geweest. Die stemde in met het noodpakket dat Arriva wilde hanteren en in de cao voor buschauffeurs staat dat de ondernemingsraad daarin leidend is. “De ondernemingsraad heeft haar keuze gemaakt. Daar waren wij het niet mee eens”, aldus Van der Gaag. De FNV was niet tevreden met dat noodpakket, omdat het volgens de bond niet voldoet aan de normen en dit de belangen van de buschauffeurs op het gebied van werkdruk te erg schaadt. Zo zou er volgens de vakbond nog steeds sprake zijn van te strakke dienstroosters en wilde de FNV gezondere werktijden voor de chauffeurs. Daarom kondigde de bond een staking aan .De FNV gaat zich de komende beraden en in gesprek met leden
Een woordvoerder van Arriva reageert: “We zijn blij met deze uitspraak. Vooral omdat onze reizigers nu niet geconfronteerd worden met deze staking. Vanaf nu kunnen we met de blik vooruit zo snel mogelijk verder toewerken naar een passend dienstenpakket voor na de zomervakantie. We hopen dat met deze uitspraak rust op de werkvloer komt.” Beide partijen verschenen vandaag aan het einde van de middag voor de kantonrechter in Utrecht. Na behandeling van de zaak gaf de rechter Arriva en FNV nog de mogelijkheid om er onderling uit te komen, in een gesprek achter gesloten deuren. Al snel bleek dat niet te lukken. Enkele uren later deed de kantonrechter schriftelijk uitspraak
Omdat de staking meteen na het weekend in zou gaan, waren beide partijen gebaat bij een snelle beslissing. Daarom is er vonnis gewezen door middel van een kop-staartvonnis, waarin alleen de beslissing staat. In dit vonnis heeft de rechtbank beslist dat de eisen van Arriva worden toegewezen. Dat betekent dat de aangekondigde staking van 6 mei niet door mag gaan. Volgende week ontvangen de partijen een uitgewerkt versie van het vonnis met daarin de motivering van de beslissing.
- Rechter verbiedt voor maandag geplande staking in busvervoer Twente. Foto Arriva/RRReis.