Reizen met het OV in plaats van het vliegtuig?
Bedrijven zoeken vooral andere manieren om te reizen, bijvoorbeeld met de trein of de elektrische auto stelt het FD. “Gewoon zeggen dat medewerkers de helft minder moeten reizen, is geen optie”, zegt Van der Meer. “Zakenreizigers willen zeker vaker met het ov, maar tijd speelt bij een zakenreis een nog grotere rol dan bij een vakantie. Treinen naar Brussel of Parijs werken goed, maar zijn relatief duur. De overige bestemmingen kosten gewoon te veel tijd en de frequentie van de treinen is te laag.”
Lenderink zegt dat zakenreizigers al lang de trein pakken als dat kan. Dat geldt voor reizen tot circa 400 kilometer. “Korte afstanden vliegen is maatschappelijk niet meer aanvaardbaar, en bovendien tijdrovend en duur”, zegt hij. “Maar voor langere reizen blijft vliegen de norm. Tijd is geld; ook het salaris van een zakenreiziger telt mee.”
“Verduurzamen van internationaal reizen is een veelkoppig monster”, zegt Hugo Houppermans, directeur van Anders Reizen, een coalitie van zeventig grote organisaties, waaronder ASML, ABN Amro en Capgemini. Zij delen de ambitie van een halvering van de CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 2016. Houppermans zegt dat het verduurzamen van woon-werkverkeer goed gaat. “Bestuurders zijn toegewijd. Als zij hun doelen niet halen, moeten ze er wat mee.”
Deze zomer kwamen de duurzaamheidsmanagers samen om resultaten en ervaringen te delen, vertelt hij. “Toen moesten we erkennen dat de resultaten voor CO2-reductie van vliegreizen achterblijven. En samen bedenken: hoe gaan we daar iets aan doen? Hoe motiveren we meer organisaties om te veranderen?”
Uit cijfers van de Coalitie Anders Reizen blijkt dat bijna alle 70 aangesloten organisaties niet meer vliegen voor reizen onder de 1500 kilometer. Uitzondering zijn reizen via Londen, omdat overstappen in Brussel te veel tijd kost.
Uit het onderzoek van T&E blijkt dat er soms grote verschillen zijn tussen de doelen van bedrijven in dezelfde sector. ABN Amro heeft bijvoorbeeld een A-rating, de hoogste score in de lijst. De bank is op weg om in 2025 zo’n 50% CO2-reductie te halen ten opzichte van 2018. Ook Rabobank is ambitieus, maar concurrent ING heeft geen doelen gesteld om vliegreizen te verminderen. In de ICT loopt Oracle voorop, met een reductiedoel van 25% in 2025, maar SAP en Atos hebben geen duurzaam reisbeleid.
Houppermans legt uit dat woon-werkverkeer verduurzamen meer resultaten oplevert doordat organisaties al langer milieuvriendelijk beleid voeren. Zo vergoeden veel bedrijven alleen nog maar de reiskosten per trein, fiets of elektrische auto. “Internationaal reizen werkt anders”, zegt hij. “Hoe noodzakelijk is vliegen? Zit het in een cultuur om elkaar fysiek te ontmoeten? Is het makkelijk een duurzame keuze te maken in het boekingssysteem? En hoe zit het tijdens de reis? Kom je makkelijk op je bestemming met de trein?”
Tot slot zijn monitoring en feedback van belang, legt hij uit. “Bijna alle bedrijven registreren de CO2-uitstoot, maar terugkoppeling naar de medewerkers ontbreekt. Wat heeft de reis gekost of opgeleverd voor het milieu? Door dat te delen, motiveer je mensen duurzamere keuzes te maken.”
- Reizen met het OV in plaats van het vliegtuig? Redactiefoto.