Reizigers én chauffeurs willen in Vlaanderen op hun bus kunnen rekenen
Maandagochtend waren er in de stelplaats Zurenborg van De Lijn te Antwerpen net niet voldoende bussen rijvaardig om de helft van de voorziene diensten te kunnen verzekeren! Dat heeft zware gevolgen voor het Antwerpse stadsbusnet. Op sommige lijnen lukt het niet eens om de helft van de ritten effectief te rijden. Reizigers wachten tevergeefs op hun bus, chauffeurs zitten in de stelplaats met hun vingers te draaien omdat hun bus niet wil starten.
“Zo kan het niet langer. Het openbaar vervoer verliest op die manier alle vertrouwen”, zegt Peter Meukens, voorzitter van reizigersvereniging TreinTramBus. “Scholieren, werknemers op weg naar hun job of mensen die voor een behoeftig familielid moeten zorgen, staan aan de halte voor voldongen feiten: hun bus blijkt niet te rijden en vaak hebben ze geen alternatief. Het is al helemaal onaanvaardbaar dat opeenvolgende ritten wegvallen. Die spreiding moet veel beter kunnen.”
Het probleem doet zich trouwens niet enkel in Antwerpen voor. Ook in Mechelen is het al maanden schering en inslag dat ritten uitvallen. En nog vorige week trok de schepen van mobiliteit in Zonnebeke (West-Vlaanderen) aan de alarmbel omdat scholieren door defecte voertuigen massaal aan de bushalte bleven staan.
“Het probleem ligt voor alle duidelijkheid niet bij De Lijn”, zegt Stan Reusen (ACOD). “Door gepaste maatregelen de afgelopen maanden is de rituitval op de Antwerpse tramlijnen zo goed als verdwenen.” Waar ligt het probleem dan wel? Voor Jo Van der Herten (ACV) bestaat daarover geen twijfel: “Al jaren klagen we aan dat deze en vorige Vlaamse regeringen De Lijn door opeenvolgende besparingen en een te trage vernieuwing van het voertuigenpark als een citroen uitgeknepen hebben. Dat dit ging gebeuren, stond in de sterren geschreven.”
Eén derde van de bussen van De Lijn is ouder dan 15 jaar. Die hadden al lang vervangen moeten zijn. Bovendien staan ook de nieuwste bussen met heel wat mankementen aan de kant. Erik Quisthoudt van de liberale vakbond ACLVB: “Het siert minister Peeters dat ze nog enkel op elektrische bussen wil inzetten. Maar de levering daarvan neemt inmiddels meer dan twee jaar in beslag. Daarmee lossen we de problemen van vandaag niet op.”
De vakbonden en TreinTramBus dringen er samen op aan dat Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters snel noodmaatregelen neemt en wil mogelijk maken. Dat kan o.a. door in het buitenland recente – en dus minder vervuilende bussen – aan te kopen of te huren. Dan kunnen de oudste bussen definitief afgevoerd worden, wat goed is voor het milieu. En De Lijn kan weer alle ritten verzekeren die in de dienstregeling voorzien zijn, wat de reizigers ten goede komt. Vanzelfsprekend moet de elektrificatie van het buspark onverminderd voortgezet worden.
“De maat is vol”, zeggen de drie vakbonden én TreinTramBus in koor. “Nood breekt wet: de minister moet nu snel schakelen en De Lijn de nodige extra wettelijke en financiële middelen geven om haar taak naar behoren uit te voeren. Wij willen dat de reizigers op hun bus kunnen rekenen. En onze chauffeurs willen niets liever dan de reizigers die dienst verlenen.” Dat het kan, bewees Multiobus enkele maanden geleden: na een dramatische brand, waarbij 24 bussen in de vlammen opgingen, kon de exploitant drie weken later opnieuw alle ritten rijden.
- ‘De maat is vol’: Reizigers én chauffeurs willen in Vlaanderen op hun bus kunnen rekenen. Redactiefoto.