Reizigersbond: “Weigering omgevingsvergunning ‘Wissenhage’ schaadt Gents leefmilieu en beperkt inzet elektrische bussen”
De weigering door Vlaams minister Zuhal Demir van de aangevraagde omgevingsvergunning voor de bouw van de werkplaats, bus- en tramstalling ‘Wissenhage’ (Wondelgemse Meersen) draagt niet bij tot een schoner leefmilieu in Gent, stelt de Reizigersbond (REBO) in een persbericht. Integendeel: de door de Vlaamse regering aan De Lijn opgelegde doelstelling om vanaf 2025 uitsluitend nog elektrische bussen in Gent te laten rijden, wordt onhaalbaar. De vertramming van buslijn 7 wordt onmogelijk.
Milieuorganisaties hadden zich vooral gekant tegen het verlenen van een omgevingsvergunning voor het ontbossen van de Wondelgemse Meersen en tegen de bouw van het nieuwe complex voor De Lijn met stalling voor bussen, trams en de aanleg van een oefengelegenheid voor buschauffeurs in de open lucht. Zuhal Demir (N-VA), de Vlaams minister van Omgeving, wees de aanvraag af omdat het “juridisch niet in orde is en meteen zou sneuvelen in beroep” en omdat erin geen “juridisch sluitend boscompensatievoorstel” was opgenomen.
“Enerzijds legt de Vlaamse regering op dat De Lijn reeds vanaf 2025 in steden zoals Gent uitsluitend nog met elektrische bussen zou rijden. Anderzijds maakt Vlaams minister Demir deze streefdatum onhaalbaar voor de bussen in Gent. Veralgemeende inzet van elektrische bussen vergt de aanleg van een voor dit type bussen ingerichte nieuwe stelplaats, zoals Wissenhage,” stelt de Reizigersbond.
De reizigersorganisatie wijst er op dat mobiliteitsminister Lydia Peeters al voor de nodige investeringsbudgetten zorgde. “De Lijn selecteerde de partners voor de bouw van Wissenhage en bestelde elektrische bussen. Door de weigering van minister Demir zullen deze budgetten niet naar Gent komen. De Lijn zal deze elektrische bussen in andere steden in Vlaanderen (moeten) inzetten, waar wèl geschikte busstelplaatsen aanwezig (zullen) zijn. De weigering van de aanleg van Wissenhage is hoegenaamd geen bijdrage tot een schoner Gents leefmilieu,” aldus de Reizigersbond.
Maar niet alleen de inzet van elektrische bussen wordt volgens de reizigersorganisatie problematisch. Ook de (door minister Peeters besliste) vertramming van buslijn 7 tussen Gent Dampoort, Zuid, Sint-Pietersstation en Sint-Denijs-Westrem wordt onmogelijk gemaakt. “Immers, om op lijn 7 trams te kunnen inzetten moeten er én extra trams én een bijkomende werkplaats zijn. In de tramstelplaats Gentbrugge passen nipt alle huidige 67 trams, maar ontbreekt ruimte voor de trams, bestemd voor lijn 7. Bijgevolg zal De Lijn, wegens de geweigerde vergunning, noodgedwongen dieselbussen op bundel 7 moeten blijven inzetten. Ook de geplande stedenbouwkundige opwaardering langs ‘tramas 7’ komt er niet. Dit is evenmin een bijdrage tot een schoner Gents leefmilieu,” aldus de Reizigersbond, die besluit:
“Een kwarteeuw na de afwijzing van een stelplaatslocatie nabij de Industrieweg R4 Wondelgem staat Gent nog nergens. Wordt het Gentse leefmilieu daar beter van?”
• Reizigersbond: “Weigering omgevingsvergunning ‘Wissenhage’ beperkt inzet elektrische bussen en vertramming lijn 7”. Foto Lydia Peeters.