Reizigersorganisatie Rover vindt ov-plannen Leiden ‘egoïstisch’: te veel stadsbussen en te weinig streekbussen
Reizigersorganisatie Rover is niet te spreken over de plannen van de gemeente Leiden om meer stadsbussen te laten rijden. Omdat er geen extra geld bij komt, betekent dit volgens Hans van Dam, voorzitter van Rover Holland Rijnland in Sleutelstad, dat het ten koste gaat van het streekvervoer.
Binnenkort begint de nieuwe ov-aanbesteding in de Leidse regio. “De provincie Zuid-Holland is druk bezig om de wensen van de provincie, gemeentes en andere betrokkenen zoals Rover om te zetten in een verzameling van afspraken waar de (nieuwe) vervoersmaatschappij zich straks aan moet houden”, zegt Van Dam. De wensen lijken alvast erg veel op de vorige aanbesteding en ook het bedrag wat beschikbaar wordt gesteld is hetzelfde.
Wel wil de gemeente Leiden een paar dingen veranderen. Zo willen ze bijvoorbeeld dat de stadsbussen vaker gaan rijden. “Maar daarbij geven ze niet aan wie dat gaat betalen”, zegt Van Dam. “De provincie Zuid-Holland heeft al gezegd geen extra geld beschikbaar te stellen. Als de gemeente Leiden dit ook niet doet, dan rijden er straks weliswaar in Leiden meer stadsbussen, maar in de randgemeenten minder streekbussen.”
“Het ov heeft twee functies: het zo snel en doelmatig vervoeren van mensen en beschikbaar zijn voor mensen die geen andere vervoersmiddelen tot hun beschikking hebben. Voor iedere woonkern moet goed ov beschikbaar zijn. Er moet een optimum worden bereikt tussen de verschillende belangen. Zoals Leiden redeneert zou iedere gemeente kunnen redeneren, en dan kom je niet vooruit”, aldus Van Dam. Feitelijk verwijt hij Leiden egocentrisch te handelen bij de nieuwe aanbesteding.
- Reizigersorganisatie Rover vindt ov-plannen Leiden ‘egoïstisch’: te veel stadsbussen en te weinig streekbussen. Foto Arriva.