Rijk en vervoerregio’s bundelen krachten: Dreigende korting op het OV van de baan
Een jaarlijkse korting van €110 miljoen op de financiële middelen voor het OV is de komende twee jaar van de baan. Dat betekent dat er geen extra tariefsverhogingen komen en dat het schrappen van veel buslijnen en -haltes van de baan is. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag kwamen deze zomer daarover al tot een akkoord. Op Prinsjesdag bleek uit de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat het ministerie van IenW de korting op de Brede Doeluitkering (BDU) heeft ingetrokken.
Melanie van der Horst, voorzitter Vervoerregio Amsterdam: “Het is fantastisch dat we samen een oplossing hebben gevonden voor 2026 en deels al voor 2027. We hebben hier keihard voor geknokt. Het OV blijft hierdoor de komende tijd betaalbaar en betrouwbaar in onze regio’s. Tegelijkertijd zie ik dat we ook voor de toekomst een oplossing moeten vinden. Het OV is zo ontzettend belangrijk voor miljoenen mensen. Het verbindt stad en regio met elkaar en dat mag niet verdwijnen. Dus we blijven alle politieke partijen wijzen op het belang van OV, zodat het een centrale plek krijgt in het regeerakkoord.”
Uit de begroting van het ministerie van IenW blijkt dat de voorgenomen korting op de BDU voor het jaar 2026 is geschrapt. Het jaar daarna draagt IenW een derde van het tekort bij, de vervoerregio’s samen ook een derde deel, en voor het resterende deel wordt nog samen gezocht naar een oplossing.
Tijdens overleg kwamen de partijen deze zomer tot afspraken die de financiële nood in elk geval tijdelijk tegengaan. Dat is een belangrijke eerste stap, maar er is meer nodig om minder en duurder OV blijvend te voorkomen. “Het openbaar vervoer is een publieke kerntaak. Alleen door gezamenlijke inzet en voldoende financiële middelen kunnen we zorgen dat reizigers kunnen blijven rekenen op betrouwbaar, betaalbaar en toekomstbestendig OV,” aldus Jan van Zanen, voorzitter van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
De urgentie hiervan wordt breed gedeeld. Zo riep onlangs een meerderheid van de Tweede Kamer, via de motie-De Hoop, het kabinet nog op om af te zien van bezuinigingen. De betrokken partijen spannen zich daarom maximaal in om ook voor de periode na 2027 een structurele gezonde financiële situatie voor het regionaal openbaar vervoer te bereiken. Zonder aanvullende en structurele middelen komt de betaalbaarheid en kwaliteit voor miljoenen reizigers in gevaar. Dat geldt ook voor de bereikbaarheid van nieuw te bouwen woningen. Zonder extra investeringen wordt die bouw vertraagd.
- Rijk en vervoerregio’s bundelen krachten: Dreigende korting op het OV van de baan. Foto MRDH.