Robotaxi’s opvallend doel van migratieprotest in Los Angeles; Robotaxi’s niet voor morgen in België
Bij de protesten tegen het migratiebeleid van Donald Trump in Los Angeles moeten (ook) de vele zelfrijdende taxi’s eraan geloven die daar al langer in de straten rijden. In België zullen we niet meteen zo’n onbemande taxi kunnen nemen. “Ons wegennetwerk én het weer maken het moeilijker”, zegt Steven Latré, professor artificiële intelligentie aan de UAntwerpen, in VRT’s De Wereld Vandaag op Radio 1.
De zelfrijdende taxi’s belandden in het oog van de storm tijdens de betogingen tegen Trumps migratiebeleid. Waymo, het bedrijf achter de auto’s, heeft intussen zijn diensten in downtown Los Angeles gepauzeerd. “Er zijn al heel wat zelfrijdende wagens in grote steden zoals Phoenix, Los Angeles, San Francisco en Austin. Het grootste bedrijf, Waymo, heeft een vloot van 1.500 wagens rondrijden”, zegt Steven Latré, professor AI aan de Universiteit van Antwerpen in De Wereld Vandaag. Dankzij slimme camera’s en heel wat AI-snufjes rijden de zelfrijdende taxi’s hun klanten rond. “De wagen is volgestouwd met heel wat sensoren: veel meer dan in een typische auto. Er zitten radars in die met licht ook in dichte mist kunnen kijken. En artificiële intelligentie analyseert wat de status van de weg is en hoe de wagen het best rijdt in welke situatie”, aldus Latré.
Het berekende rijgedrag moet de klant geruststellen. “De wagens rijden heel defensief. Je voelt je er best wel veilig in. Het gebeurt vaak dat een wagen zelfs té snel even aan de kant van de weg gaat staan, omdat de veiligheid prioriteit is.” Uber heeft samen met AI-bedrijf Wayve al aangekondigd begin volgend jaar te willen starten met een proefproject met zelfrijdende taxi’s in Londen. Als alles in de eerste testfase goed gaat, zullen het jaar erna – in 2027 – heel wat onbemande taxi’s rondrijden in de Britse hoofdstad en wordt de dienst uitgebreid naar heel Groot-Brittannië. De Britse minister van Mobiliteit, Heidi Alexander, heeft de mogelijkheden voor proefprojecten verruimd en vervroegd van 2027 naar begin 2026. (Zie ook onze berichtgeving gisteren).
Professor Latré schat de kans klein in dat binnenkort ook zo’n project komt in België is klein volgens professor Latré. “Behalve in Londen, rijden in Europa bijna geen wagens waarbij de chauffeur volledig weggelaten wordt. Het gaat over een heel geavanceerd model dat veel meer kost.” Naast de prijs, spelen ook andere belangrijke factoren mee. “De complexiteit van de wegen is helemaal anders in België. In de Verenigde Staten zijn er veel rechte wegen. En ook het weer speelt mee. Het is geen toeval dat de eerste proefprojecten in Phoenix (Arizona) gebeurd zijn omdat de zon daar altijd schijnt. Als er dichte mist optreedt, gaan die wagens bijvoorbeeld massaal aan de kant staan en zelfs file creëren.”
- Waymo robotaxi’s opvallend doel van migratieprotest in Los Angeles; Robotaxi’s niet voor morgen in België. Foto Waymo.