RTL Nieuws: ‘Arriva wil meer dan twintig trajecten van NS overnemen en vaker rijden’
Arriva wil vanaf 2026 op allerlei spoortrajecten in het land gaan rijden waar nu nog treinen rijden van de NS, meldt RTL Nieuws. De spoorvervoerder heeft daarvoor verzoeken ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het gaat in totaal om 24 stoptreinen en twee intercitytrajecten.
Dat bevestigt een woordvoerder van Arriva na berichtgeving door de Volkskrant. Zo wil Arriva bijvoorbeeld gaan rijden tussen Amsterdam en Hoofddorp, Vlissingen en Breda, en Lelystad en Zwolle. Ook wil Arriva met een intercity naar Brussel. De verbindingen maken allemaal deel uit van het zogeheten hoofdrailnet.
De overheid heeft al gezegd dat de hoofdrailnetconcessie opnieuw voor langere tijd wordt gegund aan de NS. Maar volgens Arriva zijn de laatste handtekeningen nog niet gezet. “Daarom is nu het moment om onze plannen bekend te maken en aan te vragen voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen tot 2033 waardoor de reiziger uitzicht op beter ov voor langere tijd wordt ontnomen.”
Arriva en andere regionale vervoerders zoals Keolis en Qbuzz verzetten zich al langer tegen de onderhandse gunning van het hoofdrailnet aan de NS. Zij betogen dat de gang van zaken in strijd is met Europese regels. De vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), hebben ook al aangekondigd juridische stappen te zullen ondernemen als de nieuwe gunning van het hoofdrailnet aan de NS straks wel helemaal is geregeld.
Als puur zou worden gekeken naar geschiktheid, dan denkt Arriva een goede kans te maken. “We vragen deze lijnen aan omdat onze expertise zit in het rijden van regionale stop- en sneltreinen”, zegt een woordvoerder. Arriva zou ook vaker treinen willen laten rijden.
Ook in Brussel is er al langere tijd kritiek op het onderhands gunnen van de hoofdrailnetconcessie aan de NS. In de zomer is de Europese Commissie daarom een procedure begonnen tegen Nederland. In een brief riep het dagelijks EU-bestuur de regering op zich te houden aan de EU-mededingingsregels. Dit kan uiteindelijk leiden tot een rechtszaak bij het Europees Hof van Justitie.
- Volkskrant: ‘Arriva wil meer dan twintig trajecten van NS overnemen en vaker rijden’. Redactiefoto.