‘Schandalige actie’, aldus vakbonden: “P&O Ferries ontslaat 800 medewerkers; vrijwel alle bemanningsleden van de hele Britse P&O veerbootvloot”
Ferrymaatschappij P&O Ferries, die onder meer tussen Rotterdam en Hull vaart, zette vandaag alle afvaarten stop, excuseerde zich bij klanten die geboekt hadden en ontsloeg zonder voorafgaande kennisgeving vrijwel alle 800 bemanningsleden van de hele Britse vloot. Buitenlandse uitzendkrachten moeten hun werk overnemen.
Vakbonden noemden het “schandalig” en zeiden dat ongeveer 800 banen in alle rangen waren geschrapt, waarbij P&O van plan is goedkope uitzendkrachten in te zetten om de schepen te exploiteren. De ferrymaatschappij, eigendom van DP World in Dubai, liet schepen terugkeren of niet uitvaren en adviseerde reizigers – waarvan velen al hadden geboekt – met andere maatschappijen zoals DFDS en Eurotunnel te reizen.
De vakbonden hebben de bemanningen opgedragen de schepen niet te verlaten, terwijl touringcars met vervangende bemanningen en beveiligingspersoneel al staan te wachten in Dover en Hull. P&O Ferries was niet bereikbaar voor commentaar, maar een nota aan het personeel – geplaatst op sociale media door het Labour-parlementslid van Hull, Karl Turner – zei dat het “vandaag een belangrijke aankondiging zou doen die, met de steun van aandeelhouder DP World, de levensvatbaarheid van P&O Ferries op lange termijn moet verzekeren.”
Het vervolgde: “Om deze aankondiging te vergemakkelijken is aan al onze schepen gevraagd om hun passagiers en lading te lossen en klaar te staan voor verdere instructies. Dit betekent dat we verwachten dat al onze havens vandaag ernstige verstoringen zullen ervaren.”
P&O Ferries is de grootste veerbootmaatschappij op de routes Dover-Calais, Rotterdam-Hull, Liverpool-Dublin en Cairnryan in Schotland naar Larne in Noord-Ierland. Het bedrijf heeft bijna 4.000 medewerkers en zei in mei 2020 dat het mogelijk 1.100 moet ontslaan vanwege de uitbraak van het coronavirus. Het kreeg £ 33 miljoen (39,09 mln euro) aan noodfinanciering van de Britse overheid met name vanwege het vrachtvervoer. Er wordt aangenomen dat het bedrijf door Covid toenemende verliezen heeft gemaakt, waarbij de stijgende stookoliekosten en de verstoring door Brexit-papierwerk ook een rol hebben gespeeld.
Vanochtend zijn al een aantal klanten gestrand. Een chauffeur in Calais die naar het VK zou terugkeren, vertelde het persbureau PA dat hij al sinds 06.00 uur ’s ochtends op een veerboot wachtte, en voegde eraan toe: “Ik ben vooral gefrustreerd over het feit dat niemand van P&O er was om te helpen en te adviseren. Ik heb nog nooit zo’n slechte service van iemand gehad.”
- ‘Schandalige actie’, aldus vakbonden: “P&O Ferries ontslaat 800 medewerkers; vrijwel alle bemanningsleden van de hele Britse P&O veerbootvloot”. Foto P&O Ferries.