Snappcar en FlixBus profiteren van NS-staking
De één z’n dood is de ander z’n brood. Dat geldt vandaag ook in de bus. De bussen van lanegafstandsvervoerder Flixbus zitten vol nu de treinen van NS vandaag niet rijden. Maar ook binnen Nederland zijn de groene bussen gewild. Vanuit Groningen naar Amsterdam rijden acht bussen per dag. Ook autodeelbedrijf Snappcar profiteert.
“Er is veel extra vraag naar de stoelen in onze bussen”, zegt Arthur Kamminga namens het busbedrijf tegen RTV Noord. “De bussen naar Amsterdam zitten helemaal vol. Naar Enschede is deze ochtend om 8.30 uur nog een enkel plekje beschikbaar. En vanuit Amsterdam naar Groningen is er vanavond ook nog één stoeltje te krijgen.”
Die stoel gaat – net als bij Uber dat bij drukte het impopulaire mechanisme van ‘surge pricing’ hanteert – wel voor de hoofdprijs weg: voor 65 euro rond 23.00 uur in de bus naar Groningen. “We werken met dynamische prijzen”, bevestigt Kamminga. “De laatste kaartjes zijn dus wel wat duurder. Een busrit is goedkoper als de bus leeg is, dan wanneer die vol zit.”
“Als er een staking plaatsvindt, merken we dat meteen in onze boekingen”, zegt Kamminga. Toch rijden er ondanks dat vrijwel geen extra bussen. “Dat is heel moeilijk te organiseren, omdat heel veel bussen op het moment bezet zijn door schoolreisjes. Daardoor is het heel moeilijk om bussen of chauffeurs te vinden. Wat dat betreft kunnen ze beter in het najaar staken, dan zijn die beter beschikbaar.”
Mocht NS-personeel de komende tijd opnieuw staken -= en daar ziet het wel naar uit – dan gaat Flixbus kijken of er extra ritten kunnen worden toegevoegd. “Misschien kunnen we wel grotere bussen inzetten. Maar een extra pendeldienst rijden gaat niet zomaar lukken. Ook niet vanwege het risico wat daaraan verbonden zit: als je extra bussen inhuurt en de staking gaat niet door, dan zit je met lege bussen. We willen zoveel mogelijk reizigers vervoeren, maar daar wil je niet teveel risico in lopen.”
De staking bij NS van vandaag legt autodeelplatform Snappcar ook geen windeieren. Vandaag is het aantal auto’s op de weg die via Snappcar zijn geboekt twee keer zo hoog als op een doorsnee dag, zegt directeur Victor van Tol. Vooral in de grote steden ziet hij een toename. “Daar wonen over het algemeen de mensen die geen auto hebben, of in ieder geval geen twee.” Van Tol (bij BNR) is dan ook blij met de NS-stakingen, zegt hij met een knipoog. “Er zijn altijd verliezers en winnaars bij dit soort dingen. En dit is voor ons natuurlijk goed nieuws.”
Het platform is bedoeld voor particuliere autobezitters, die hun auto willen verhuren op de momenten dat ze hem zelf niet gebruiken. Volgens Van Tol delen in heel Nederland meer dan 10.000 mensen op die manier hun auto, maar in de Randstad is het aanbod vandaag zo goed als op.
Toch betekent dat volgens hem niet per se dat de prijzen hoger zijn, zoals je wellicht zou verwachten bij een sterk vergrote vraag. De autobezitters bepalen zelf hun prijs op het platform. “Bij ons zijn mensen niet de hele dag bezig met het aanpassen van hun prijzen om het maximale eruit te halen. Veel mensen doen het ook omdat ze het een sympathiek idee vinden.”
- Snappcar en FlixBus profiteren vandaag van NS-staking. Foto Snappcar/Redactiefoto FlixBus.