‘Spoorvisie 2040’ mikt voor België op aantrekkelijker treinproduct met verdubbeling aantal treinreizigers en sneller overstappen
Samen met spoorbedrijf NMBS en infrabedrijf Infrabel werkt federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) aan het ambitieuze stappenplan ‘Spoorvisie 2040’. Een van de grote pijlers van het plan is dat het aantal verplaatsingen met de trein de komende twintig jaar moet verdubbelen. Momenteel kiest 8% voor de trein. Dat moeten er 15% worden. Al tegen 2030 moet het goederenvervoer verdubbelen. Op dit moment is ‘Spoorvisie 2040’ nog een werkdocument. Dit voorjaar wil minister Gilkinet dat plan afronden en aan de federale regering bezorgen.
Minister Gilkinet wil met zijn plan van de trein een aantrekkelijk en betrouwbaar vervoersmiddel maken. “Dat kan door meer stiptheid, een betere toegankelijkheid en meer vroege en late treinen”, legt Gilkinet op het VRTNWS uit. Daar zijn volgens hem ook heel wat ondernemingen vragende partij voor. “Ze willen meer goederen op de trein en minder files. Want die kosten jaarlijks meer dan 4,5 miljard euro. Dus we moeten meer mensen en meer goederen op de trein krijgen”, aldus Gilkinet. Zo hoopt hij dat meer mensen de auto thuislaten of zelfs geen auto meer hoeven aan te kopen. “Onze spoorwegen waren historisch pioniers. Die treintrots wil ik terug”, aldus de minister.
Verder moet er volgens Gilkinet tegen 2040 in elk station minstens twee keer per uur een trein stoppen. Bovendien moeten de aansluitingen op bus, tram en metro vanzelfsprekend worden. En de uurregelingen van al die soorten openbaar vervoer worden op elkaar afgestemd. Voor internationaal treinverkeer moet er een betere concurrentie komen met het luchtverkeer met nacht- en HST-treinen naar heel Europa.
Dat is best opmerkelijk. In het voorlopige plan heeft de minister het over slimme investeringen, maar er staat niets over nieuwe, dure infrastructuurwerken. “Als wij weten waar wij willen landen in 2040 dan kunnen wij elk jaar slim en doelgericht investeren zodat er minder publiek geld verspild wordt”, aldus de minister.
Op korte termijn wil hij wel al werk maken van goed internet op de trein. In de grootste treinstations in België is er al gratis internet. Maar op de trein zelf is het internet nog niet gratis en is de verbinding vaak niet optimaal. “Veel mensen werken op de trein, ik doe dat als pendelaar ook. Een betere verbinding zal er komen, dankzij een goede samenwerking met minister voor Telecom Petra De Sutter (Groen).”
- ‘Spoorvisie 2040’ mikt op aantrekkelijker treinproduct met verdubbeling aantal treinreizigers en sneller overstappen. Foto NMBS.
Ron Swart
februari 14, 2022 @ 1:20 pm
Een probleem in België in het algemeen en in Vlaanderen in het bijzonder is het gebrek aan sturing op het gebied van ruimtelijke ordening. Er wordt links en rechts gebouwd en het maken van een bestemmingsplan is nog altijd een fata morgana. De Vlaamse overheid denkt pas rond 2030 de bouwplannen aan te kunnen sturen. Met name de Vlaamse ruit tussen Antwerpen – Gent – Brussel – Leuven breidt steeds verder uit buiten het bereik van de NMBS-stations en door deze toenemende versnippering is het ook voor de Lijn steeds moeilijker om met de buslijnen de uitdijende dorpen en steden te bedienen.